ČR poskytla Ukrajině vojenský materiál za 3,5 mld Kč, chystá další dodávky

od redakce

Česká vláda zatím poskytla Ukrajině vojenský materiál za více než 3,5 miliardy korun, řekla dnes ministryně obrany Jana Černochová (ODS) v diskusním pořadu České televize Otázky Václava Moravce. Vládě navrhne další dodávky za 600 až 700 milionů korun, dodala. Potvrdila, že Česko dodává na Ukrajinu i těžkou vojenskou techniku.

“Podstatné je, aby ta pomoc byla kontinuální,” zdůraznila Černochová. Připomněla, že ministerstvo obrany také spolupracuje s ukrajinským velvyslanectvím v Praze na nákupu zbraní a vojenské techniky za peníze, které lidé a firmy posílají ambasádě na bankovní účet. Velvyslanectví takto zatím získalo zhruba 1,2 miliardy korun. Tuzemský zbrojařský průmysl přispěl darem minimálně 17 milionů korun, řekla ministryně. “Toto v součtu dělá z České republiky jednoho z největších podporovatelů Ukrajiny vojenským materiálem,” dodala.

Černochová nechtěla z bezpečnostních důvodů potvrdit ani vyvrátit, zda ČR dodala na Ukrajinu také bojové helikoptéry, jak to v pondělí uvedl americký ministr obrany Lloyd Austin. Na Ukrajinu Česko poslalo podle dostupných informací také tanky sovětské výroby T-72, americký ministr obrany zmínil i dodávky raketových systémů.

Na konci dubna ministerstvo obrany uvedlo, že ČR poskytla Ukrajině za dva měsíce války vojenskou pomoc za téměř tři miliardy korun. Zástupci vlády dříve potvrdili dodávky ručních zbraní, raket nebo zdravotnického vybavení. Podle médií Česko na Ukrajinu poslalo například i samohybné houfnice Dana, salvové raketomety RM-70 Grad nebo bojová vozidla pěchoty.

Černochová poukázala i na dodávky humanitárního a nevojenského materiálu z Česka na Ukrajinu, které mají na starost jiná ministerstva. Například Správa státních hmotných rezerv (SSHR) pomohla Ukrajině podle údajů z poloviny dubna vybavením a potravinami za 120 milionů korun.

Je zde velký nepoměr mezi zbraněmi a opravdovou pomocí pro válkou zasažené obyvatele. Nelze se zbavit pocitu, že některým politikům jde spíše o rozdmýchávání konfliktu a stejně jako jim nejde o blaho obyvatel ČR , tak jim nejde o Ukrajince.

Černochová a Zeman se na náčelníkovi generálního štábu dohodnou ve středu, řekla

Černochová se s prezidentem Milošem Zemanem na jménu nového náčelníka generálního štábu dohodnou ve středu. Na funkci má více kandidátů, řekla dnes ministryně. Současný náčelník generálního štábu Aleš Opata by měl ve funkci skončit na konci června.

Lidové noviny v sobotu s odkazem na svůj zdroj uvedly, že Zeman minulý týden odmítl návrh Černochové na obsazení funkce. Výběr Opatova nástupce se ale podle Černochové nekomplikuje, protože nynějšímu šéfovi armády končí jeho závazek až na konci srpna.

“Tam mě pan prezident ubezpečil, že ve středu dojde ke shodě a budeme mít náčelníka generálního štábu v poměrně brzké době,” řekla Černochová o setkání se Zemanem na pátečním otevírání výstavy v Národním muzeu k 80. výročí atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha.

Ministryně věří, že výměna náčelníka generálního štábu bude 30. června ke Dnu ozbrojených sil. Jména svých kandidátů odmítla uvést. Podle informací ČTK je favoritem ministerstva obrany ředitel sekce rozvoje sil generálmajor Ivo Střecha. Hrad naopak preferoval prvního zástupce náčelníka generálního štábu generálporučíka Jaromíra Zůnu.

Prezident jmenuje na návrh ministryně obrany náčelníka generálního štábu, protože je vrchním velitelem ozbrojených sil. Opata vede českou armádu od května 2018.

(čtk, jac)

Přečtěte si další články

53 komentáře

Paterak 31/05/2022 - 12:26

Jendále, je mi jedno kolik EU utratí za plyn, hlavně, když mi zajistí v zimě teplo, které mi zajišťoval proradný Rus!. P.S. a nemocnicím, seniorům, sociálním ústavům atd. atd….

Paterak 31/05/2022 - 15:51

To mne ztrestáš…🖕
Až teď jsem pochopil co znamená 5x! Jendále dobrý!

Paterak 31/05/2022 - 07:00

Ukrajinci dostanou prd a ne požadované rakety od USA, ukazují zničené tanky ukrajinské armády ruské výroby, které jsou dávno ve šrotu, pánové, pozor na Ukrajinky, kromě spalniček, tuberkulózy atd. nám sem tyto pracovité ukrajinské ženy v oblasti sexu přinášejí také HIV. Na závěr otázka, jak může být člověk třetího státu, jehož se konflikt netýká a není ve válečném stavu ani s jedním z nich, souzen za to, že fandí té či druhé straně? Samozřejmě, že fandím Ukrajině! Kdo neskáče, není Ukrajinec!

fronda 31/05/2022 - 01:16

Zdroje očividně jsou, jak se podřekl Špidla, jinak jeden z řady kolaborantů s kapitalismem.

Paterak 30/05/2022 - 22:53

Paterak Navrh.
Kdys rusaci nemaji ani pocinovany plech na konzervy, muzou rybicky a rajcata zavarovat do sklenic.

Nevim tady co sklo a vicka.

Plus dotahnout z UKR vic lednicek nez pracek.
A mrazaku. Taky jeden mame, to pak bude chtit kamion.

Co rikate s tim umazavacem?
A Privet geroam je spravne?

Paterak 30/05/2022 - 22:53

Paterak Navrh.
Kdys rusaci nemaji ani pocinovany plech na konzervy, muzou rybicky a rajcata zavarovat do sklenic.
Nevim tady co sklo a vicka.

Plus dotahnout z UKR vic lednicek nez pracek.
A mrazaku. Taky jeden mame, to pak bude chtit kamion.

Co rikate s tim umazavacem?
A Privet geroam je spravne?

Ramba 30/05/2022 - 22:43

RAMBO – Vlasov a obrana Kyjeva je pravda, minula.
Ze rise nebude schopna nahradit ztraty taky, budouci.
Za me ok, fasiste z vychodu to doufam schytaji.
Putlerovi dojde technika i maso pro dela.

Proc se vsechny zeme okolo Ruska chteji prestehovat na druhy konec sveta? Ze nejdriv vitaly nacisty neni divne?

KK 30/05/2022 - 22:15

RAMBAL – Skoda ze jsme s ANO a SPD nevyhrali volby.
To by premier dosahl zaporne ceny plynu, jako uroku u ECB. I k utoku na zbozi by se postavil jinak.
My KSCM jsme valku kremelskeho kapitalistickeho rezimu naoko odsoudili a ja jsem to rekla v analyze.
Samozrejme to prilevani oleje do ohne je zlocinne.
Jsme pro MIR!
Zasadni jsou nazory tretiho sveta, tam zije nejvic lidi. A Ruska.
Bruselsky IPhone se seka, kunda.

KK 30/05/2022 - 22:12

RAMBAL – Skoda ze jsme s ANO a SPD nevyhrali volby.
To by premier dosahl zaporne ceny plynu, jako uroku u ECB. I k utoku na zbozi by se postavil jinak.
My KSCM jsme valku kremelskeho kapitalistickeho rezimu naoko odsoudili a ja jsem to rekla v analyze.
Samozrejme to prilevani oleje do ohne je zlocinne.
Jsme pro MIR!
Zasadni jsou nazory tretiho sveta, tam zije nejvic lidi. A Ruska.

Rambal 30/05/2022 - 21:10

Hlavní jsou dodávky zbraní. občané jsou vedlejší : Vláda neřeší primárně problém, ale jeho dopady, a ještě nešťastně. Primárním problémem je cena plynu a elektřiny. Jestliže Rusové prodávají plyn, jednoduše řečeno za 6,-Kč a my jej kupujeme za 25,-Kč, je něco špatně. Jestliže my sami v ČEZu vyrobíme elektřinu za 0,90,-Kč a pak ji kupujeme u německých přátel za 5,40,-Kč, kde se stala chyba?

Rambal 30/05/2022 - 21:08

Tomu falešnému Rambovi – bohužel nepotvrdím. Wikipedie “Bitva v Kurském oblouku (resp. bitva u Kurska, operace Zitadelle, operace Citadela) představuje jednu z nejvýznamnějších bitev druhé světové války na východní frontě. Německá vojska ji zahájila 5. července 1943 s úmyslem získat zpět na svou stranu strategickou iniciativu”
…Jednalo se z pohledu Německa o velký neúspěch, který definitivně odsoudil Třetí říši k porážce, neboť ta nebyla schopna nahradit utrpěné ztráty a definitivně ztratila strategickou iniciativu na celé východní frontě.” Tam došlo k definitivnímu obratu ve vývoji 2. světové války

Havlík 30/05/2022 - 20:23

ČSLA nikdy nemusela do akce za hranicemi!
Vzdycky hlidala za ostnatymi draty nas.
Svaz bojovniku za svobodu ❤️

Paterak 30/05/2022 - 20:17

Kolego Pateraku co to má společného s našimi náklady pro ukrajinské zbrojení?

Ramba 30/05/2022 - 22:40

RAMBO – Vlasov a obrana Kyjeva je pravda, minula.
Ze rise nebude schopna nahradit ztraty taky, budouci.
Za me ok, fasiste z vychodu to doufam schytaji.
Proc se vsechny zeme okolo Ruska chteji prestehovat na druhy konec sveta? Ze nejdriv vitaly nacisty neni divne?

Havlík 30/05/2022 - 19:34

Černochová, tak tu máme po Havlovi dalšího válečného zločince. “Jen tak dál”.

Havlík 30/05/2022 - 20:22

ČSLA nikdy nemusela do akce za hranicemi!
Vzdycky hlidala za ostnatymi draty nas.
Svaz bojovniku za svobodu ❤️

Paterak 30/05/2022 - 15:50

Poskytovat tolik vojenského materiálu za tolik peněz! Nač zvyšovat peníze na zbrojení, když máme tolik přebytků? Nebo je to jen stará plechařina co se válela někde ve skladech? Pochybuju. Nikdo nám to nezaplatí i když to Ukrajina po konfliktu odprodá. A přidat k tomu státní charitu pro uprchliky, teda mi jsme najednou bohatý stát…

Paterak 30/05/2022 - 15:54

Y

Paterak 30/05/2022 - 18:03

No vlastně je to prd. VZP vyhradila na Ukrajince 7 miliard.

Paterak 30/05/2022 - 22:52

Paterak Navrh.
Kdys rusaci nemaji ani pocinovany plech na konzervy, muzou rybicky a rajcata zavarovat do sklenic.
Nevim tady co sklo a vicka.
Plus dotahnout z UKR vic lednicek nez pracek.
A mrazaku. Taky jeden mame, to pak bude chtit kamion.
Co rikate s tim umazavacem?
A Privet geroam je spravne?

Emil Novák 30/05/2022 - 15:50

Nemuselo se to stát. Konflikt na Ukrajině zavinili USA, NATO, EU, za Českou republiku pak profašistická vláda Petra Fialy.

mhad 30/05/2022 - 14:56

INformace cenzora Seznam. Jen nevím, co jsem schvaloval a koho podporoval.

Váš přístup do diskuzí byl zablokován na měsíc do 28. 6. 2022, 15:18 za příspěvek:

Když na to máme tak proč bychom jim nedali. Sice už to platíme my, hloupí občané, ale válka USSA proti Rusku prostřednictvím Ukrajiny se musí podpořit.

Publikovaný dne 29. 5. 2022, 15:00 na serveru Novinky.cz.

Důvody závadnosti příspěvku:

Schvalování trestného činu, popírání či ospravedlňování genocidy – Příspěvky, které veřejně podporují ruský útok na Ukrajinu, mohou být trestným činem. „Pokud by někdo veřejně vyjadřoval souhlas s útoky Ruské federace na Ukrajinu nebo v této souvislosti vychvaloval představitele Ruské federace, mohl by za jistých podmínek čelit i trestněprávní odpovědnosti za trestný čin schvalování trestného činu podle § 365 trestního zákoníku, případně za trestný čin popírání, zpochybňování, schvalování a ospravedlňování genocidy podle § 405 trestního zákoníku,“ uvádí Nejvyšší státní zastupitelství.

KOMUNISTE 30/05/2022 - 15:40

Ma Seznam pravdu s takovym kokotem.
A tady najdes plno podobnych.
Vitej

mhad 30/05/2022 - 15:44

Jestli si ze me budes delat prdel, muzu jit na Sputnik nebo Aeronet, debilku

KK 30/05/2022 - 22:11

Skoda ze jsme s ANO a SPD nevyhrali volby.
To by premier dosahl zaporne ceny plynu, jako uroku u ECB. I k utoku na zbozi by se postavil jinak.
My KSCM jsme valku kremelskeho kapitalistickeho rezimu naoko odsoudili a ja jsem to rekla v analyze.
Samozrejme to prilevani oleje do ohne je zlocinne.
Jsme pro MIR!
Zasadni jsou nazory tretiho sveta, tam zije nejvic lidi. A Ruska.

jmm 30/05/2022 - 14:04

“Maxicku” myslis ze budeme hloupi jak povalecni exulanti. A utece nas smer vychod za svobodou pres 250-300 tis?! Tudle nudle, doma zustaneme…

hogo fogo ® 30/05/2022 - 13:41

Yurri Simon – si nastuduj trochu historii – v 68. tu byli vojclové z tehdejší Ukrajiny jež byla součástí Svazu SSR. pokud by nechtěli nešli by a bojovali by přece proti Moskvě jako nyní. Oni ty UKR vojclové jsou vůbec tvárný materiál, že za 2:WW se i otrlí esesmani divili co jako UKR dozorci prováděli za dobytčárny v říšských lágrech.

Dnešní do nebe vychvalovaný Azov má ve znaku to samé co měli SS divize Das Reich. Tak se prober z propagandy, že UKR vojclové s Azovem a spol. jsou mírumilovní beránci. Nyní v době války nevěřím ani jedné straně, neboť z obou sran je to Goebbelsárna jako prase 🙂

Že si Evropa nedokáže na svém území sjednat pořádek a nechá se manipulovat USA se vyvrbilo v dnešní konflikt,

No a to je vše, stejně v těch příspěvcích tu je maglajz, takže zbytečná ztráta času tu něco psát a vysvětlovat, když to stejně nějak časem zmizí, mějte se tu jak chcete 🙂

Ramba 30/05/2022 - 14:12

ROA (Ruska okupacni armada) si zopakovala Bitvu o Kyjevsky kotel. Opet katastrofalni porazka, ale bez obkliceni vojsk. Kolega potvrdi.

Miroslav Rys 30/05/2022 - 19:44

Už ti tvůj psychiatr vysvětlil, co je to “grafomanie”?? Udělám to za něj: je to psychická porucha. Tak s ním pořádně prober 😃😃

honza gajdoš(gajdosh) 30/05/2022 - 13:07

Oni by jim dali i karafiáty. Šeříky a karafiáty jsou jediné kytky co znají. Jedny k MDŽ, druhé na slavné májové dny. Hlavně ať jim přijedou pomoct denacifikovat evropu. A potom žádná ČR, žádná EU, žádné NATO. Jen Český federální okruh RF. Brrrrr

Ramba 30/05/2022 - 12:47

Hlavní jsou dodávky zbraní. občaneé jsou vedlejší : Vláda neřeší primárně problém, ale jeho dopady, a ještě nešťastně. Primárním problémem je cena plynu a elektřiny. Jestliže Rusové prodávají plyn, jednoduše řečeno za 6,-Kč a my jej kupujeme za 25,-Kč, je něco špatně. Jestliže my sami v ČEZu vyrobíme elektřinu za 0,90,-Kč a pak ji kupujeme u německých přátel za 5,40,-Kč, kde se stala chyba?

Eva L 30/05/2022 - 13:01

Ramba souhlas, a bude brzy ještě hůř.

Velký Max 30/05/2022 - 13:18

Je lákavé představit si, že ekonomický vývoj donutí českou proruskou pátou kolonu k emigraci, a to kamkoliv, nejlépe pak do …… ,bohužel je to jen sen.

jmm 30/05/2022 - 13:51

“psíčkumaxičku” snící emigrante z páté
Popletl jsi si “5.kolonky” nejsi “vpředminichovu”…
Tam ta celá “západní” banda se suděťáky ukázala co jsou zač….
A teď to zkouší znovu…..
“ZZR”

Eva L 30/05/2022 - 13:58

Maxi, letadla tam ted nesmi, a vite, jak to je.

rambal 30/05/2022 - 21:19

Popsat kriticky naší ekonomickou situaci je narcisu maxovi na obtíž, vytahuje proti tomu fráze,. Musí se holt všechno malovat narůžovo, jako to už bylo. Co té ekonomické situaci budou říkat lidé kteří nemají na energie a tak dále, na to se ani neptej, Jen abys nemusel utíkat ty a tobě podobní nadlidé. kterých se finanční situace netýká. .

1 2

Komentáře jsou uzavřeny.

Nasepravda.cz 2023. Všechna práva vyhrazena. Vydavatel: Futura, a.s.