Krokodýl ze Svratky aneb Mozart v Brně

od redakce

Světová premiéra nové autorské inscenace Stanislava Slováka, Jana Šotkovského a Petra Štěpána Krokodýl ze Svratky aneb Mozart v Brně, uskuteční soubor Městského divadla Brno v sobotu 3. června pod otevřeným nebem na letní scéně na Biskupském dvoře Moravského zemského muzea. Režie mystifikační balábile s velkým orchestrem se ujal Stanislav Slovák

Wolfgang Amadeus Mozart je asi nejnespornější génius evropské hudby. Pro mnohé dokonce symbol geniality jako takové. Kolik úchvatné hudby stihl za pouhých pětatřicet let svého života vytvořit! Ze všech oslavných citátů na téma Mozart postačí jediný: »Mozart je největší ze všech skladatelů, jeho hudba je tak čistá a krásná, až má člověk pocit, že ji nevytvořil, ale prostě nalezl, že byla odevždy součástí skryté krásy vesmíru a pouze čekala, až bude odhalena.« Neřekl to nikdo jiný než Albert Einstein.

Vytvářet další životopisný příběh na mozartovské téma se může zdát troufalé. Trojice osvědčených komediálních mystifikátorů Stanislav Slovák – Jan Šotkovský – Petr Štěpán na to ovšem šla odjinud. Historický fakt návštěvy jedenáctiletého Wolfganga Mozarta v Brně na přelomu let 1767 a 1768 doplnila o dvě skutečnosti, o kterých oficiální historie mlčí, ale nemůžeme vyloučit, že se staly – a pokud se nestaly, tak se jistě stát mohly.

První je Mozartovo setkání s druhým dětským hudebním géniem, stejně starým a stejně nadaným Jankem Skládalem ze Žarošic, které bylo dle našeho příběhu pro Mozarta osudové. Druhá skutečnost je pak překvapivé vysvětlení, kde se v našem Brně doopravdy vzal krokodýl nazývaný »brněnský drak«. Do Brna tohoto krokodýla, který se jmenuje Friedrich, v našem spektáklu nepřiváží nikdo jiný než samotný Leopold Mozart, který se jej pokouší tajit před všemi okolo. I jeho však zaskočí, že právě Friedrich se malému Wolfgangovi stane největším životním zdrojem hudební inspirace…

Hravé mystifikační balábile nás provází Mozartovým životním osudem ve třech časových rovinách – kromě jeho brněnského pobytu se ocitneme v Praze roku 1787, těsně před premiérou Dona Giovanniho, kterého ovšem vždy lehce tvořící Amadeus náhle není schopen dokončit. A ocitneme se i na samotném konci Mozartova života, ve Vídni roku 1791, kdy za nemocným Mozartem přichází záhadný muž objednat si Requiem. I s ním je to ovšem nakonec jinak, než by se na první pohled zdálo… Celý kus pak v podání velkého orchestru doplní Mozartova hudba v často nečekaném aranžérském pojetí Františka Šterbáka.

Tvůrčí tým inscenace pod kulisami katedrály brněnského Petrova tvoří Stanislav Slovák (režie), Dan Kalousek (hudební nastudování a dirigent), Jaroslav Milfajt (scéna), Andrea a Adéla Kučerovy (kostýmy), Hana Kratochvilová (choreografie), Zuzana Kadlčíková (asistentka dirigenta) a Klára Latzková s Janem Šotkovským (dramaturgie). V trojjediné hlavní roli se představí Kryštof Helbich (Wolfgang), Libor Matouš (Amadeus) a Marco Salvadori (Mozart). Komické trio brněnských konšelů Ponavu, Svitavského a Svrateckého ztvární Milan Němec, Robert Jícha a Jonáš Florián, v dalších rolích diváci uvidí Matyáše Mičulku (Janek Skládal), Dušana Vitázka (Leopold Mozart), Tomáše Saghera (Ředitel divadla), Martu Matějovou (Josefína Dušková), Pavlu Vitázkovou (Hraběnka Schrattenbachová), Barboru Slaninovou (Nannerl), Igora Ondříčka (Pan Rozumný), Patrika Földešiho (Pan Veselý), Jakuba Przebindu (Verkracht, Muž v masce), Lukáše Janotu (Schikaneder), Jana Valeše (Janek Skládal dospělý) a další.

(vž)

Přečtěte si další články

Nasepravda.cz 2023. Všechna práva vyhrazena. Vydavatel: Futura, a.s.