V Praze se představil vlak na vodík

od redakce

Na hlavní nádraží se přijel představit vodíkového vlaku Coradia iLint. Tyto vlaky by mohly začít jezdit po české železnici zhruba za pět let a nahradit tak vlaky na naftu. Klíčové pro jejich širší využití budou zejména změny legislativy a rozvoj tuzemské infrastruktury. Náklady na ně by se přitom příliš nelišily od současných vlaků.

Souprava Coradia iLint, která je prvním vodíkovým vlakem pro osobní dopravu na světě, z Prahy vyrazila na prezentační pouť po české železnici. V následujících dnech navštíví 24 míst v Česku. Výrobce vlaku Alstom chce vlak představit zejména dopravcům a úřadům jako alternativu pro železniční provoz v budoucnosti.

Standardní provoz vodíkových vlaků podle Bělčíka závisí hlavně na vývoji legislativy v Česku a především EU. »Pokud v rámci Evropské unie uděláme kolem výroby a distribuce vodíku obrovskou byrokracii, tak tohle alternativní palivo zabijeme. Pokud ale k tomu přistoupíme střízlivě a budeme se na něj dívat jako bezemisní pohon, tak má opravdu budoucnost,« uvedl šéf Výzkumného ústavu železničního (VUZ) Martin Bělčík.

Šéf státního dopravce Michal Krapinec už dříve upozornil, že v Česku nejsou elektrifikovány téměř dvě třetiny železničních tratí. Právě na nich by bylo možné vodíkové vlaky využívat, Krapinec proto chce hledat vhodnou alternativu k současným dieselovým vlakům. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) může být vodík alternativou pro náhradu konvenčních dieselových lokomotiv na tratích, kde se nevyplatí elektrifikace.

Další podmínkou je příprava infrastruktury. Šéf Správy železnic Jiří Svoboda zdůraznil, že je nutná spolupráce objednatelů dopravy, správce infrastruktury a dopravců. Součástí infrastruktury by byly například plnicí stanice.

Náklady na výrobu vlaků na vodíkový pohon by se podle Kurucze mohly pohybovat v podobných relacích jako u elektrických souprav. Upozornil, že cena bude záležet na množství objednaných vlaků. Ceny samotného vodíku jsou podle něj nyní už téměř srovnatelné s naftou, při větším využití vodíku by v budoucnu mohly dál klesat.

Vodíkové vlaky od Alstomu jezdí od roku 2018 v několika evropských zemích. Podle firmy tvoří alternativu pro 46 procent hlavních tratí v EU, které nejsou elektrifikovány. Souprava Coradia iLint je prvním osobním vlakem na světě poháněným vodíkovým palivovým článkem, který vyrábí elektrickou energii pro trakci. Jedinými emisemi, které podle Alstomu vlak vytváří, jsou pára a kondenzovaná voda. V Česku bude vlak do 25. května.

(čtk)

FOTO: alstom.com

Přečtěte si další články

4 komentáře

Vladimír Kusyn 18/05/2022 - 13:06

Vlak na vodík ! Podle článku jsou ceny vodíku srovnatelné s naftou a budou klesat ! To je pouze domněnka ! Ten vodík se musí nějak získat, je ho sice nepřeberné množství – voda pokrývá 2/3 povrchu Země, ale ta voda se musí rozložit na vodík a kyslík . Technologie se sice budou vylepšovat a tak náklady půjdou dolů, to je vize. Skutečnost se prokáže , až skutečnou výrobou . Ale jsem nadšenec do nových technologií . Století páry už tady bylo . Ropa a zemní plyn a důležité uhlí se vyčerpá. Sluneční energii zatím neumíme využít , tak aby nám to stačilo . Ještě je tady vítr a voda . Tolik moje úvaha o ekonomice v hospodářství. Vladimír Kusyn Ostrava !

hogo fogo 18/05/2022 - 11:56

V 90. letech, marka za 18Kč = dílo V Kaluse. Ale V Komárek , nebo světoznámý ekonom O Šik, říkali marku mezi 5-8KčK, tak je nikdo neslyšel. Většina národa tleskala a provolávali slávu V Klausovi. Jak byla jeho kritrika, tak hned by člověk označen za StB, nebo komunistu, ze slovy, že nám celý svět takového ekonoma závidí. To samé blb Telička, jaké vede namáhavé jednání, jak je nekopromisní a neustupný a trvrdý. , . ha, ha, ha. V Č z něho dělali poloboha. Najednou se ukazuje, že všichni mají vyjednané lepší podmínky než. ČR a bez p.Teličky, Jen si na to vzpomeňte.

NINO 18/05/2022 - 13:36

Pánové oligarchové, podnikatelé, antikomunisté. přestańte lhát a oblbovat nás jedním vodíkovým vlakem? Je to exponát z ciziny. Kolik z Vás bylo na třech výstavách čskslovenského strojírenství, kdy jsme vyráběli od jehly všechno až po lokmtivy.? Pamatujete na první mezinárodní veletrh v Brně 1959 se zavěšeným rotorem vodní turbíny pro Orlík? V pavilonu Z?
Za třicet let, páni jste skončili jak Zemanovi Hubkaři z BISu? Mimo Náhubkového zákona jste nás ničím neohromili? Kdyby aspoň náznakem? Pomohu Vám? V severních Čechchách je vhodná doba, vyuhlit co se dá a v té lochně udělat spodní nádrž, přečerpávací elektrárny. A do co největší výšky v Krušných horách natáhněte potrubí k horní nádrži,vodní elektrárny.Potomci by mohli říkat, že komunisté i antikomunisté stavěli megalomanská díla?,

jmm 18/05/2022 - 11:11

“…A to by nebyl Erdogan, aby nevymyslel nějakou kulišárnu, třeba plán na zkapalňování ruského zemního plynu, který po zkapalnění Erdogan prodá Američanům a oni ho jako americký a ideologicky očištěný prodají za horentní sumu do Evropy, Fialovi do ČR a Hegerovi na Slovensko. A proč? Věděli jste, že Turecko je druhým největším [2] importérem LNG do Evropy? Ano, turecké terminály na LNG tak mohou být využity nejen na import, ale i obráceně, na export LNG do světa a do Evropy….”

Komentáře jsou uzavřeny.

Nasepravda.cz 2023. Všechna práva vyhrazena. Vydavatel: Futura, a.s.