Nadšení z elektromobility vyprchává

od redakce

Evropské automobilky čelí slabé domácí poptávce (v roce 2024 víceméně stagnovala a něco podobného se očekává i letos), sílící zahraniční konkurenci (zejména z Číny a USA), riziku protekcionismu a postupné ztráty některých klíčových zahraničních trhů. Výsledkem jsou málo využité výrobní kapacity, odkládané investice a nutnost propouštění.

A nadto vše evropské automobilky mohou být terčem výrazných pokut, pokud se jim nepodaří vnutit evropským spotřebitelům větší podíl bez-emisních automobilů. V roce 2024 se podíl elektromobilů (včetně plugin hybridů) na prodejích pohyboval okolo 20 %. Aby byl splněn přísnější limit 93,6 g/km pro nově prodané automobily (oproti 115 g/km), musely by automobilky v průměru v roce 2025 prodat (podle analýz Deutche Bank) zhruba 34 % elektrických automobilů. Pro evropské automotive je to další velká hrozba, která může skončit pokutami od Evropské komise v řádech okolo 10 miliard eur (které pak budou chybět na potřebných investicích). Pokud se na stávajících pravidlech nic nezmění, mohou být šéfové řady evropských automobilek tlačeni před špatnou, nebo ještě horší volbu – budˇ nadbytečné automobily se spalovacím motorem jednoduše klientům neprodat, nebo do jejich cen promítnout vysoké pokuty. Případně si koupit »odpustky« od automobilek prodávajících vyšší podíl elektromobilů – zaplatí buď americké Tesle nebo čínským výrobcům. V každém z těchto scénářů pod sebou evropský autoprůmysl bude jenom dál podřezávat větev.

Česká výroba bateriových elektromobilů zpomalila, loni klesla o 13,3 % V loňském roce bylo v Česku vyrobeno 113 232 osobních bateriových elektrických vozidel, meziročně o 13,3 % méně, podíl na celkové produkci dosáhl 7,8 %. Výroba plug-in hybridů loni klesla o 23,8 %, na 38 336 vozidel, což představuje 2,6 % celkové produkce. Během uplynulých pěti let bylo v Česku vyrobeno 642 881 osobních elektrických vozidel s externím dobíjením, z toho 432 242 bateriových elektrických a 210 639 plug-in hybridních, vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Sdružení automobilového průmyslu.

»Snížení výroby elektromobilů s externím dobíjením v České republice úzce souvisí s celkovým poklesem registrací těchto vozidel v Evropě, když v zemích Evropské unie loni meziročně poklesly registrace nových osobních bateriových elektromobilů o 5,9 %, těch plug-in hybridních pak o 6,8 % (pozn. viz zpráva). V tuzemských závodech se v loňském roce vyráběly tři modely bateriových elektromobilů – Škoda Enyaq, Enyaq Coupé a Hyundai Kona Electric. V letošním roce se tato paleta rozšířila, když Škoda zahájila výrobu svého nejdostupnějšího elektromobilu Elroq. Česká výroba elektrických bateriových vozidel by se tak letos mohla zvýšit, navzdory tomu, že automotive sektor prochází turbulentním obdobím,« uvedl Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

(jw)

FOTO – Canva.com

Přečtěte si další články

1 komentář

SV SLOVO VOLIČÚ 17/02/2025 - 21:23

JESTLI SE PODAŘI VYBUDOVAT ORBANOVI a JEHO Činskym KOMUNISTUM VYROBNi LINKY ELEKTROAUT

uvidí EU DRISTALISTE všechny svaté!

Komentáře jsou uzavřeny.

Nasepravda.cz 2023. Všechna práva vyhrazena. Vydavatel: Futura, a.s.