Výroba traktorů se přesouvá z moravské metropole do Indie, nová řada strojů se má v Brně montovat z nakoupených dílů. Podnik stále hledá strategického partnera. Propouští. Mnohé vstupy do výroby v ČR jsou drahé a odbyt strojů je malý.
Podnik zaměstnával v období socialismu kolem 10 000, v době největšího odbytu traktorů do 60 zemí světa až 14 000 pracovníků pracujících na směny. Společnost Zetor Tractors má do konce července opustit 160 z dosavadních 300 zaměstnanců. »Jestli to bude všech 160 zaměstnanců, se teprve uvidí. Zatím to tak vypadá,« dodal předseda podnikových odborů Josef Kazelle, který působí v této továrně od roku 1968. Zetor byl v roce 2021 ziskový, když si vydělal přes 200 milionů Kč. Podle ředitele Róberta Harmana ale vloni už vykázal ztrátu 272 milionů korun.
Rezignace na vlastní cestu
V roce 2002, kdy brněnský podnik koupila v privatizaci slovenská skupina HTC Investments, z celkového počtu 1055 traktorů prodaných v ČR bylo pouze 213 strojů z Brna, tedy více než pětina. Vloni už byla prodána v tuzemsku pouhá dvě procenta zetorů. »Zisk očekáváme až po dokončení transformace Zetor Tractors, tedy v roce 2025. Vzhledem k současné situaci v oboru a poklesu na trhu se zemědělskou technikou neočekáváme zvýšení prodeje v letošním roce 2024,« napsal Harman SZ Byznys.
Dle transformačního plánu se od ledna 2025 nebudou v Brně vyrábět motory ani převodovky. Místo toho se mají v tamním strojírenském areálu sestavovat traktory nové řady 6, kterou firma představila na dubnovém veletrhu Techagro.
Čtyřválcový motor s výkonem až 171 koní dodá do nových traktorů německá společnost Deutz, převodovku taktéž německá firma ZF. »Rámy na současné modely se svařují v Maďarsku, ale jak to bude u nových modelů, nevím. Říká se, že by se kabiny měly zase vyrábět tady, ale už nemáme svařovací stolice, na kterých se to dělá,« uvažoval Kazelle.
Kvůli Green Dealu míří do Asie
Kromě nového modelu, který se má v Brně sestavovat pro evropské a severoamerické trhy s přísnějšími emisními normami, se všechny ostatní modely určené hlavně pro Asii a Afriku mají vyrábět v Indii. Stále přísnější emisní normy v Evropské unii a dalších vyspělých trzích přiměly Zetor přesunout produkci do Asie. Proto firma opustila vlastní vývoj a díly s uzly chce nakupovat. »Kvůli stále novým předpisům EU a změnám emisních norem je pro výrobce naší velikosti ekonomicky nerentabilní vyvíjet motory,« uvedl Harman. Nákup motorů a převodovek je podle něj levnější než vlastní vývoj, testování a jejich výroba. Zetor ušetří i na variabilních nákladech, které rostou s objemem výroby. Jde třeba o kontrolu kvality nebo mzdové náklady. »Například u modelu Major, kde kupujeme motor, převodovku a kabinu, jsou tyto náklady 35 000 korun. Naopak u modelu Forterra, u kterého jsme si tyto komponenty vyrobili sami, jsou variabilní náklady 210 000 korun,« vypočetl.
Orientace na Jih
Sestavování traktorů z komponent od externích dodavatelů je méně náročné na výrobní prostory. Příští rok má zaniknout největší výrobní hala Zetoru, historická ozubárna, ve které se obráběla ozubená kola do převodovek. Vyklizena má být do konce letoška a pak se bude bourat. Developer tam místo ní postaví něco jiného.
Ve společném podniku s firmou VTS Tillers Tractor zhotovili v Indii první sérii pětadvaceti strojů nové řady slabších modelů s výkonem od 41 do 50 koní. Pro potřeby zemědělců jsou všestranné, od přípravy půdy po sklizeň. Na tamním trhu by chtěl Zetor v příštím roce prodat přes 3500 strojů a dalších 500 má putovat z Indie do Afriky. V Brně má zbývajících asi 120 zaměstnanců sestavit přes 1300 traktorů. Mnoho brněnských zaměstnanců ale neskrývá skepsi.
Brněnský podnik se stále poohlíží po silném strategickém partnerovi, třeba producentu automobilů. Americký traktorový kolos John Deere se s českou vládou na privatizaci nedohodl. Další zájemce odmítl slovenský vlastník. Jeho akcionáři odmítli častý požadavek zájemců o koupi firmy, aby značka Zetor zanikla.
Autor (vž)
FOTO – Zetor