Co se děje v německém automobilovém průmyslu, s nímž jsou pupeční šňůrou spojeny i domácí firmy? Visí nad ním temné mraky. Jak výrobci, tak jejich dodavatelé jsou pod obrovským tlakem. Mnozí reagují a snaží se o snižování nákladů – i prostřednictvím propouštění. Jen za letošní rok bylo v Německu v rámci automobilové branže propuštěno 51 tisíc lidí – víc než v jakémkoli jiném odvětví ekonomiky.
Od roku 2019 pak bylo rozdáno již 245 tisíc výpovědí, o práci tak přišlo 4,3 procenta lidí, kteří v tomto průmyslu pracovali, ať už jde o zaměstnance automobilek či jejich dodavatelů. Posledním příkladem je automobilový gigant Bosch. Koncern z Gerlingenu u Stuttgartu oznámil, že chce zrušit dalších 13 000 pracovních míst. Zejména se to týká německých lokalit divize Mobility. Propouštění v německých podnicích Bosch se údajně nedotkne jeho závodů v České republice. Ale v současném turbulentním období není vyloučeno nic.
Zisky padají
Jaká je situace u automobilových výrobců? Ať už Volkswagen, Mercedes-Benz, BMW, Porsche nebo Audi, všichni v poslední době zaznamenali – někdy drastický – pokles zisků. Výrobci se potýkají s řadou problémů. Většina z nich reaguje mimo jiné úspornými programy. Ty mají v budoucnu zlepšit výsledky, ale nejprve je zatěžují, například kvůli nákladům na odstupné.
Příčina je zřejmá. K zemi je táhnou elektrická auta, o něž není takový zájem, jaký Evropská komise naplánovala. Když připočteme Green Deal, kvůli němuž jsou energie tak drahé, že činí výrobu čehokoli nekonkurenceschopnou, není divu, že továrna koncernu Volkswagen ve Cvikově od 6. října na týden pozastavuje produkci kvůli slabé poptávce po elektromobilu Audi Q4 e-tron. Závod v Emdenu, který vyrábí elektromobily ID.4 a ID.7 značky Volkswagen, již zkrátil pracovní dobu zaměstnanců a předpokládá se, že také na několik dnů zcela přeruší produkci, uvedla agentura Bloomberg. Koncernu Volkswagen se v pololetí propadl provozní zisk o třetinu na 6,7 miliardy eur. V hlubokých problémech jsou další evropští výrobci – skupina Stellantis i Renault. A například Porsche nyní zásadně reviduje své plány na uvádění nových modelů s čistě elektrickým pohonem a naopak vyřazování těch spalovacích z nabídky. Cíl, který si značka Porsche stanovila v roce 2022, a který stanovoval pro rok 2030 podíl více než 80 procent elektromobilů z celkových prodejů, se dozajista nesplní.
Dodavatelské firmy pláčou
A jak je na tom situace u dodavatelů? Ne o moc lepší, spíše naopak. I dodavatelé, jako jsou Bosch nebo ZF, musejí značně šetřit. Jednoduše řečeno: pokud výrobci vyrábějí méně aut, je potřeba méně dílů, které mohou dodavatelé dodat. A výrobci, kteří sami čelí tlaku na náklady, pravděpodobně budou v cenových jednáních jednat tvrdě.
Pro některé dodavatele je situace těžká, uvedla nedávno šéfka IG-Metall Christiane Bennerová. »Nákladový tlak a vysoké investiční náklady na transformaci při chybějících výnosech přivádějí mnoho z nich na pokraj existenčních problémů,« řekla Bennerová. Dodavatelé v posledních letech dosahovali nebývale slabých ziskových marží. Jaké jsou důvody těchto obtíží? Existuje jich několik. Například problémy s prodejem pro výrobce na tak důležitém čínském trhu. Nebo proto, že domácí výrobci vyvíjejí tlak výrazně nižšími cenami. Nebo proto, že bylo do e-mobility vloženo hodně peněz, ale její rozvoj postupuje výrazně pomaleji.
V důsledku překotné privatizace původně českých dodavatelských firem do rukou zahraničních vlastníků to bude znamenat stále větší ohrožení i pro české zaměstnance. Tím spíše, že v oboru automotive churavějí téměř všechny firmy v EU.
(jw)
7 komentáře
Zrovna 22.10.2025 v Německu vypukla automobilová krize, která jistě zasáhne i ČR..Stalo se tohle: Kvůli americkým sankcím proti Číně si Holandsko zabralo tam jedinou Čínskou fabriku v Evropě Nexperia na výrobu automobilových-čipů. Čína, která tu fabriku v Holandsku provozuje, jako odpověď hned zastavila provoz a dodávky důležitých výrobních surovin. V Německu se kvůli tomu musí v krátkosti zastavovat výroba automobilů, protože auta bez těch čipů nemohou vůbec fungovat. Vláda svolala krizovou konferenci a hledají řešení té velmi nebezpečné a v důsledku rozsáhlé situace… Automobilka Volkswagen VW už prohlásila, že musí zastavit výrobu a poslat pracovníky domů….
Ahoj PUKAVEC. Když porovnám Němce a Čechy, tak jsou na tom všeobecně Češi ještě líp jak Němci.. Německo je poválečně vládně řízené židy a peněžně z USA. To s těmi výplatami sice sedí, ale jinak jsou Němci jako Češi také jenom koloniální otroci. Navíc má Německo tu nejhorší cenzuru a opravdu denně jim židé v televizi pořád vysílají něco o Hitlerovi. Všechny politické strany jsou už pod vedením USraelských židoarchantů, i ta fejková AFD, kde z vedení vyhodili toho zakladatele a byla tam dosazená Weidel, která jako ten Merz v USA sloužila u velké židovské banky.. A teď pro „voliče“ hraje pravicové divadlo, protože Němci jsou pobouření a volí „protivládně“. Stejně jako Češi hloupě a pořád veří na „poctivé“ demokratické volby.. V ČR se to od Havla stranicky vyvíjí stejně jako v Německu, až zatím na ty režimově nepohodlné „komunisty“ a trochu SPD, kde jsme opět zažili dost podivné „volby“… Kde se jich velmi pravděpodobně v příštích volbách „režimově logicky“ zbaví, kde už teď NATOm pracují…
Německá režimová média a politická scéna se současně pořád točí hlavně kolem čtyř bodů: (1) Zbrojením a „vítězstvím“ Ukrajiny. (2) Krutou sociální reformou, kde už zpřísnili sociální systém, že kdo jim nebude makat a úředníky poslouchat, tomu teď mohou až na nulu zatrhnou sociální dávky. Důchodcům už i dlouho slibovali 3% zvýšení důchodů, ale asi z toho nic nebude.? Ale Důchodci, kteří i dále makají si mohou až do 2000 € přivydělávat. (3) Budování armády, kde jim ale do toho dalšího jejich „Wehrmachtu“ a válčení proti Rusku už nikdo dobrovolně nechce.. Takže to má být nějak povinné.. Kde se třeba má losovat, kdo bude povolán… (4) Záchrana ekonomiky, která jim už pár let jde do háje a v nejlepším jenom stagnuje. Moc se radši nemluví, že to byla Merklová, která klidně nechala vymřít střední podnikatele, osobně vítala a zvala africké a syrské uprchlíky, atd…
EU-Všeobecně je Televize už dávno hlavně jenom hnus a propaganda…
Naštěstí jsem se „už až do smrti“ zásoboval dobrýmy filmy, až také brzo nemožně zhnusí ten internet, kde to ta jejich umělá totalitní inteligence bude všechno a každého hlídat a kontrolovat, kde si to pak radši sám vypnu. Moc doufám na Čínu, že globálně zavedou tu jejich vlastní budoucí „kvantovou síť,“ kde USraelci už nebudou mít vůbec žádný vliv a kontrolu..
Při nejhorším Němci budou muset dělat za dvojnásobek české mzdy místo za trojnásobek. Bude to pro ně potupa, ale přežijí to. Ale tak hrozné to snad nebude.
Asi i u nás….
U nás je Škoda, a to je německá značka (patří VW). Takže se nás to samozřejmě taky týká. Ještě tu máne Hyundai (Korea), ten asi taky nějaké problémy má, i když menší. Ale jiné automobilky uvažují naopak o investicích – Toyota (Japonsko).
https://www.autozive.cz/prezije-tohle-skoda-toyota/
Peníze na podporu elektromobility neměly jít do dotací na prodej zboží nebo soukromníkům, ale přímo do státem řízeného vývoje. V tom je základní problém. Nejdříve měli vyvinout solidní polovodičové baterie, a pak teprve přecházet na elektromobily. Na druhé straně ale když zakázali klasické žárovky, tak také všichni nadávali a nakonec se ukázalo, že to bylo dobré rozhodnutí a nástup LED se uspíšil.
Komentáře jsou uzavřeny.