Antifašistické vizuální umění v seriálu

od redakce

Na serveru Alarm bude ve středu 26. ledna zahájen seriál sochaře, výtvarného publicisty a pedagoga Pavla Karouse nazvaný Antifascist Art. Cílem je připomenout, přiblížit a zejména mladým osvětlit, jak dříve – ale i v současnosti – výtvarní umělci kriticky reagovali/reagují na fašismus, xenofobii, rasismus nebo nacionalismus. Projekt finančně podpořila Nadace Rosy Luxemburgové.

Konkrétně se sochař a také popularizátor výtvarného umění Karous zaměří, jak sdělil naší redakci, na dosud souborně nepředstavenou domácí antifašistickou tvorbu, která vznikala v Československu od 20. let 20. století, a to ve srovnání se současným vizuálním uměním. Antifascist Art bude vysílán každou středu na facebookovém profilu Deníku Alarm a na YouTube Nadace Rosy Luxemburgové. První díl v premiéře odezní ve středu od 20 hodin. V plánu je dílů dvaadvacet.

Na pořadu spolupracovaly umělecké antifašistické veličiny současnosti: režie a kameru měl na starosti Vladimír Turner, grafiky a SFX se ujalo studio Horylesy, hudbu pro pořad složil JTNB/Ježíš táhne na Berlín.

Pohled dozadu, ale i současné otázky

Jak Karous informoval, v úvodu pořadu připomene mj. teze německého sociologa umění Waltera Benjamina (1892-1940) publikované v jeho předválečné eseji Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti (1936): »Fašismus se snaží organizovat nově vznikající zproletarizované masy, aniž porušuje vlastnické vztahy, na jejichž odstranění masy naléhají. Svou spásu spatřuje v tom, že dovoluje masám vyjádřit se, ne se však domáhat svých práv… Fašismus důsledně směřuje k estetizaci politického života.«

Fašismus uchopení a udržení moci se tedy opírá o veřejnost, jíž umožňuje emocionálně se vyjádřit, a tím hrát v inscenovaném politickém divadle roli národa, ovšem bez skutečné možnosti cokoliv ovlivnit, komentuje Karous Benjaminovy myšlenky. »Na estetizaci politiky, jak ji provádí fašismus, odpovídají jeho odpůrci politizací umění,« dodal Benjamin. »Mnoho známých českých výtvarných umělců v odporu ke stupňující se moci fašismu vědomě politizovali svoji tvorbu, a to i přesto, že se mnozí ve své ateliérové práci původně věnovali docela jiným tématům,« objasnil Karous. Právě jejich dílům se bude pořad věnovat.

Nepůjde však jen o ohlížení se sto let dozadu, ale také o nalézání odpovědí na otázky: Jak současné výtvarné umění může účinně reagovat na aktuální politické výzvy? Může se inspirovat angažovanou tvorbou minulosti?

Popularizuje umění ve veřejném prostoru

Pavel Karousse dlouhodobě věnuje místně specifickým instalacím, intervencím do veřejného prostoru, realizacím v architektuře a výstavnictví. Vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze, ateliér Prostorové tvorby, a na UMPRUM poté působil jako odborný asistent v ateliéru Skla. Ve vlastní tvorbě se zabývá především vztahem mezi geometrií a lidskou společností. Svými dlouhodobými projekty dokumentuje a popularizuje výtvarné umění ve veřejném prostoru z období reálného socialismu (projekt nese název Vetřelci a volavky) a reálného kapitalismu (Predátoři a plameňáci).

Nápad na antifašistický seriál o umění vznikl poté, co se Karous aktivně účastnil demonstrací proti nacionalismu, xenofobii a antiimigrační politice, jak odpověděl na dotaz naší zpravodajky. Jednou byl on a jeho přátelé napadeni maskovanými a ozbrojenými neonacistickými hooligens, a tehdy si uvědomil, že »s těmito lidmi, pro které je násilí denní chleba, přeci nemohu a nechci bojovat stejnými zbraněmi. Místo toho jsem se rozhodl, že část svého volného času budu věnovat boji na kulturní frontě«.

Projekt vyústil v přednáškové turné po školách, galeriích a kulturních sálech po ČR a Slovensku, se zvláštním zaměřením na jejich periferie. »Obzvlášť pikantní byla například přednáška v Banské Bystrici, kterou přišli rozprášit Kotlebovci,« zavzpomínal pro náš list. Osvědčilo se mu, že na antifašistické tvorbě minulosti se dá dobře odvyprávět nejen příběh avantgardního umění první poloviny 20. století, ale i historie samotného fašismu a hlavně boje proti němu.

Zdroj motivace a inspirace

»Pojďte se mnou prožít neuvěřitelné příběhy antifašistických umělců minulosti, zažít úzkost, strach a tuhé boje za svobodu, ale i radost z tvorby a sdílenou naději,« pozval Karous ke sledování pořadu, který bude zaměřen na první a druhou republiku, protektorát, slovenský štát, okrajově i na Německo a Rakousko. »Příklady angažované tvorby vám poslouží jako nezměrný zdroj motivace a inspirace do turbulentně se vyvíjejícího dneška,« zakončil svou pozvánku.

Kromě sledování seriálu Antifascist Art je možné na Facebooku sdílet vlastní anebo nalezenou antifašistickou a politicky angažovanou uměleckou tvorbu. (mh)

Přečtěte si další články

Nasepravda.cz 2023. Všechna práva vyhrazena. Vydavatel: Futura, a.s.