Bohemistů bychom si měli vážit

od redakce

Součástí kultury je i jazyk. Šíření českého jazyka po světě prostřednictvím bohemistů a studentů češtiny je základním posláním Letní školy slovanských studií (LŠSS). Je to tradiční institut, který v České republice, resp. Československu, trvá desetiletí (první ročník v roce 1948). A ačkoli se účastníci letní školy učí již »jen« češtině, nikoli i dalším slovanským jazykům (jak bylo dříve běžné), tento historický název už zůstal a převzali ho i pořadatelé dalších podobných letních vzdělávacích aktivit.

Letošní 68. ročník konaný na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy přivítal 103 studentů ze 30 států světa, kteří přijeli do České republiky na čtyři týdny poznávat záludnosti českého jazyka, ale i přírodní a architektonické krásy, kulturu, lidové zvyky ad. »Studentů letos poněkud ubylo. Bohužel vstupují nám do naší činnosti světové konflikty,« povzdechla si ředitelka LŠSS Mgr. Svatava Škodová. Nejstarším letošním účastníkem byl 84letý Kanaďan.

Garantem letní školy je Ústav bohemistiky pro cizince a komunikace neslyšících FF UK. Vybraní účastníci a účastnice, ti nejpokročilejší, byli i letos pozváni Nadací Nadání Josefa, Marie a Zdeňky Hlávkových na letní setkání v Hlávkově sídle v Lužanech v Plzeňském kraji. Krásné počasí, příroda zámeckého parku a zámek samotný vytvořily 8. srpna božskou kulisu pro navázání novýchpřátelství. Odborně bychom mohli říci – pro mezikulturní dialog.

LŠSS je vůbec plná atraktivních aktivit. »Máme hodně výletů a přednášek,« pochlubila se našemu týdeníku ředitelka Svatava Škodová. »Vyučování trvá pět hodin, a vždy se snažíme, aby to bylo zajímavé.« Na programu byly například fonetické laboratoře, frazeologická dílna či kurz české řečové zdvořilosti. »A i po výuce společně vaříme knedlíky, připravujeme utopence… Navštěvujeme nejrůznější muzea, výstavy, jezdíme na výlety,« dodala. Vzhledem ke vzdálenosti od hlavního města studenti češtiny vyrazili na legendami opředený Říp nebo do historického města Kutná Hora.

Během čtyř týdnů si užili i koncertů, ostatně jeden mimořádný se odehrál v lužanské zámecké kapli, kde jen pro bohemisty a další hosty vystoupila jedinečná formace, vycházející z lidových kořenů hudby, MusEquality. To, jak virtuózně tito mladí čeští hudebníci interpretují i veleznámá díla světového repertoáru (třeba s využitím sólové basy či cimbálu), byla prostě hudební pecka!

Účastníci si pobyt a program na LŠSS hradí sami, ovšem někteří jsou stipendisty. Nejvíce stipendistů přijíždí díky podpoře Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR a dalších partnerů, jako je např. právě Hlávkovo Nadání. Bylo velmi milé a zdvořilé, že účastníci LŠSS napsali, symbolicky, největšímu mecenáši české vzdělanosti, kultury a vědy Hlávkovi (1831-1908) své osobní vzkazy. Ty položili k jeho soše v zámeckém parku.

Budoucí bohemisté měli také příležitost setkat se s bývalým prezidentem ČR Václavem Klausem, který každý rok do Lužan na tuto akci přijíždí. Předseda Nadace Nadání profesor Václav Pavlíček jej zahraničním studentům přiblížil jako osobnost, která ctí historii a české národní tradice. Jako člověka, jenž často vystupoval před Hlávkovou kolejí v Praze, aby uctil studenty perzekvované 17. listopadu 1939. Ostatně předseda Nadání prof. Pavlíček je sám příkladným »držitelem a nositelem« české myšlenky. »To, že držíte setkání s bohemisty, je další cenná a důležitá věc,« ocenil Klaus. »Bohemistů bychom si měli vážit,« zdůraznil na základě vlastní zkušenosti, neboť jako někdejší vysoce postavený politik podobných setkání při státních návštěvách absolvoval bezpočet.

Profesorka Sun Bee v lužanském parku se studenty češtiny z Jižní Koreje a Japonska, kteří se účastnili LŠSS. FOTO – autorka

Sun Bee: Česká republika je můj druhý domov

Naše pravda oslovila profesorku bohemistiky ze soukromé univerzity v jihokorejském Soulu paní SUN BEE, která je absolventkou Univerzity Karlovy. Paní profesorka se každý rok do ČR vrací, protože ji považuje za svůj druhý domov. Setkává se s přáteli a vždy si do Jižní Koreje odváží mnoho nejnovější české literatury i odborných bohemistických publikací. Českému jazyku se věnuje již 35 let.

*Má výuka českého jazyka na vaší univerzitě dlouhou tradici?

Naše katedra bohemistiky vznikla v roce 1988 a od té doby učíme český jazyk, českou literaturu a kulturu. Máme v ročníku průměrně kolem třiceti studentů. Délka studia jsou čtyři roky a studenti začínají s výukou od úplných začátků, tedy od osvojení si abecedy.

*V jakých oborech se vaši absolventi uplatní?  

Asi 30-40 procent našich absolventů se živí přímo českým jazykem, protože máme nyní velmi dobré kontakty mezi oběma našimi zeměmi. V ČR působí jihokorejské firmy, například Hyundai či energetická KHNP. Tam hledají odborníky, kteří ovládají češtinu. A ostatní naši absolventi používají jazyk jako doplněk ke svým zaměstnáním. Někteří se mohou vypracovat na překladatele a profesionální tlumočníky. Ostatně já jsem vysokoškolskou pedagožkou, vyučuji češtinu a českou literaturu, a zároveň příležitostně překládám z češtiny do korejštiny.

*Jaká byla vaše cesta k tomuto slovanskému jazyku?

V roce 1989 jsem si jako studentka musela vybrat nějakou katedru, váhala jsem mezi češtinou a polštinou. Tehdy jsem si náhodou přečetla zprávu v novinách o vaší zemi. V roce 1991 jsem přijela do Prahy a řekla jsem si – to je překrásná země. Čtyřikrát jsem se setkala s vaším prezidentem, a tak jsem si uvědomila, že to snad je nějaký osud, že musím ve výuce češtiny pokračovat.

Základy jsem získala u nás doma a v roce 1995 jsem vyjela na stipendium na Filozofickou fakultu UK, kde jsem studia českého jazyka zakončila. Slavnostní promoci jsem tedy absolvovala v Karolinu a byly to pro mě nezapomenutelné dojmy. Proto říkám, že ČR je můj druhý domov.

*Přijeli na tuto slavnostní událost i vaši blízcí?

Bohužel přiletěli až po mé promoci, protože u nás je zvykem hodně pracovat, nečerpáme tolik dnů dovolené jako u vás. Maximálně týden až 10 dnů. Mladší generace si třeba už vybere dva týdny, ale generace mé maminky si dovolenou nebrala vůbec.

*Co jste dělala po absolutoriu?

Pracovala jsem jako tlumočnice na jihokorejském velvyslanectví v Praze, ale jak jsem se vrátila domů, tak se zabývám již jen výukou. Postupně jsem na univerzitě kariérně stoupala a vloni jsem získala profesuru.

*Jak je známa česká kultura ve vaší vlasti? 

Velmi, hlavně klasická hudba – to se nejvíce hraje Antonín Dvořák, Bedřich Smetana i další skladatelé. Ostatně já hudbu využívám i ve výuce. Na univerzitě se studenty pořádám český hudební večírek. Jinak také pořádáme vánoční či velikonoční večírky. Jde mi o to, aby studenti zažili vaši kulturu všemi smysly. Při tomto spolupracujeme s Českým centrem v Soulu. Z české literatury se momentálně nejvíce překládá Milan Kundera, druhý je Karel Čapek. Bestsellerem byla Příliš hlučná samota od Bohumila Hrabala. Korejci mají rádi také Franze Kafku. Jsou to nároční autoři a zdá se, že Jihokorejci mají rádi spisovatele, nad jejichž dílem se musí přemýšlet.

Monika HOŘENÍ

Přečtěte si další články

30 komentáře

Georgij.Capka 22/09/2025 - 19:56

mohl by mi někdo vysvětlit, který jazykový trouba zavedl slovo sankciónovat? Když se v Čechách říká např. „Práce – pracovat“, „koupit – kupovat“, „riziko – riskovat,“ „tanec – tancovat“, „diktát – diktovat“, *sankce -sankcovat. Sankciónovat jednoznačně a česky dost hloupě nedávně přišlo z Německa kde se říká *“Sanktion – sanktionieren“. Takže já jako pravej Čech si dovoluji řikat „sankce – sankcovat“ a polibte…

Georgij Cappka 22/09/2025 - 19:04

Ahojte PŘEHODNÝ ČLOVĚK, NX
Už jsem zde kdysi psal, že v příštích letech (1 až 2 roky) budou počítače a softvare už tak vyspělé, že bude možné s pomocí mobilu se přímo a srozumitelně bavit v jakékoliv cizí řeči. Jedinný velký problém je, že IT-USraelci chtějí dosáhnout 100% kontrolu všeho. Už dnes bych tu mohl psát perfektní češtinou, když občas používám gramatickou kontrolu pomocí AI- korektoru v internetu. Jenom mi vadí, že to probíhá v internetu. Bohužel ještě není a asi už nebude lžádná pořádná/bezvadná aplikace a instalace softvaru pro mobily a pro počítače, protože to nechtějí. To se uměle omezuje, aby se jim vovčané takto přinuceně stěhovali do cloudu a do sitě. A tím jsme zase u těch všeobecných blbečků, kteří si klidně používají cookies, nevypínají java, php, nevypínají „důvěryhodné“ americké certifikáty SSH, provádí registrace, nechají se identifikovat a lokalizovat, atd.. a prostě se vůbec ničemu nebrání, jakoby by všudepřítomní fašo-špióni u nich přímo bydleli a špehovali je, a nic… A to je i ten hlavní princip blbečkovství, protože oni sice nikoho nezajímají, kromě toho, že blbečkové mají „jakousi moc a volební sílu, kde USraelcům slouží jako mocenská, nebo volební stafáž“.. Podobně jako když na dálnici *jeden pomalý blbeček zpomaluje jízdu stovkám rychlejších lidí. U počítačů a „volebně“ je to opačně, protože *tisíce blbečků určují vývoj IT, bitcoinů, atd. protože se bezhlavě všemu podřizují, že se třeba musí všude registrovat..atd..atd.. Takže v tom brzkém zavedení kapitalistické totalitní umělé inteligence, bude pro mnohé inteligentní a vzdělané lidi znamenat konec s tím kapitalistickým totalitním internetem. Protože to už začíná být obrovská a nemožná sračka, plná reklam, cookies, špiónování, cenzury a nesvobody, oblbování a příště i jako povinný totalitní byrokratický mocenský prostředek. Lidé pak asi jako bolestivou reakci přestanou internet používat, jako jsme už „skončili“ s rádiem a s televizí, protože totalitu známe a nikdo jí už nechce, i když v tomto případě tu máme technicky vysoce skrytou totalitní totalitu.
Teď už i docela chápu proč Medvedev říkal, že kapitalistická umělá inteligence bude to největší nebezpečí pro lidstvo…
Moc, moc doufám, že Rusko a Čína dokážou vytvořit jejich technicky vlastní nezávislé globální sítě, do kterých pak snad zdrhneme …
Když se Rusům a Číně povede vymyslet a zavést jejich globální síť, tak vyhrají každou válku, protože se k nim bude moci přidat i spousta lidstva a kapitalismus sklapne…

koma 22/09/2025 - 15:16

Bohemistů si vážím a děkuji jim za jejich snahu. Jen doufám, že pokud si čistě náhodou přečtou zdejší diskusi, budou to brát s humorem.

SV SLOVO VOLIČÚ 22/09/2025 - 01:44

Čapka,,
Začněte se modlit k SV programu,který tady je třeba dávat co pět minut jinak si brzy budete moci hrát jedině s PIMELKEM😭!

pukavec 22/09/2025 - 14:43

1) Máte stopky? Já ne.
2) Kam si ten program tady mám dávat každých pět minut? Opravdu tam, kam mě napadlo? Myslím že by to bylo nepohodlné… A proč to mám proboha dělat zrovna tady?

SV SLOVO VOLIČÚ 24/09/2025 - 06:32

Program SV mužete dávat Pukavec všude , kde uvidíte prázdné místo a brzy ho začneme doporučovat i http://www.cr1.cz
Hlavní je to umet rozumět jeho geniálním postulátum,kde se kašle na odpustky .

Georgij Capka 21/09/2025 - 06:25

Ahojte PŘEHODNÝ ČLOVĚK, NX
Už jsem zde kdysi psal, že v příštích letech (1 až 2 roky) budou počítače a softvare už tak vyspělé, že bude možné s pomocí mobilu se přímo a srozumitelně bavit v jakékoliv cizí řeči. Jedinný velký problém je, že IT-USraelci chtějí dosáhnout 100% kontrolu všeho. Už dnes bych tu mohl psát perfektní češtinou, když občas používám gramatickou kontrolu pomocí AI- korektoru v internetu. Jenom mi vadí, že to probíhá v internetu. Bohužel ještě není a asi už nebude, protože to nechtějí. Žádná pořádná/bezvadná instalace softvaru pro mobily a pro počítače se uměle omezuje, aby se jim vovčané stěhovali do cloudu a do sitě. A tím jsme zase u těch všeobecných blbečků, kteří si klidně používají cookies, nevypínají java, php,, nevypínají „důvěryhodné“ americké certifikáty SSH, provádí registrace, nechají se identifikovat a lokalizovat, atd.. a prostě se vůbec ničemu nebrání, jakoby by všudepřítomní špióni u nich přímo bydleli a špehovali je, a nic… A to je i ten hlavní princip blbečkovství, protože oni sice nikoho nezajímají, kromě toho, že blbečkové mají „jakousi moc a volební sílu, kde slouží jako volební stafáž“.. Podobně jako když na dálnici *jeden pomalý blbeček zpomaluje jízdu stovkám rychlejších lidí. U počítačů a „volebně“ je to opačně, protože *tisíce blbečků určují vývoj IT, protože se bezhlavě všemu podřizují, že se třeba musí všude registrovat..atd..atd.. Takže v tom brzkém zavedení kapitalistické totalitní umělé inteligence, bude pro mnohé inteligentní a vzdělané lidi znamenat konec s tím kapitalistickým totalitním internetem. Protože to už začíná být obrovská a nemožná sračka, plná reklam, cookies, špiónování, cenzury a nesvobody, oblbování a příště i takto povinný totalitní byrokratický mocenský prostředek. Lidé pak asi jako bolestivou reakci přestanou internet používat, jako jsme už „skončili“ s rádiem a s televizí, protože totalitu známe a nikdo jí už nechce, i když v tomto případě tu máme technicky vysoce skrytou totalitní totalitu.
Teď už i docela chápu proč Medvedev říkal, že kapitalistická umělá inteligence bude to největší nebezpečí pro lidstvo…
Moc, moc doufám, že Rusko a Čína dokážou vytvořit jejich technicky vlastní nezávislé globální sítě, do kterých pak snad zdrhneme …

přehodný člověk 21/09/2025 - 11:24

Osobnímu rozhovoru dávám přednost před rozhovorem z mobilu, neb mobil stojí prachy a díky jemu může vzniknout nedorozumění.

SV SLOVO VOLIČÚ 22/09/2025 - 01:31

Čapka už jste našel chybějící přívlastky, které našemu nynějšímu systému kapitalismu chybí?Budete volit pana VRABLA
ČISLO 10 ZMENA SYSTEMU
?!
Pan Kočkodan čeká na odpověď namísto pustého DŘISTALISMU💥🐸🖕!

SV SLOVO VOLIČÚ 21/09/2025 - 02:41

SV tj Společnost Voličú navrhuje členum ve vlastním zájmu voliči volit uskupení pana VRABLA tj volební dílo 10.
?!
Zároveň vám všem předkládají tito nejlepší synové a dcery AVANGARDY národa ne DŘISTALISMUS a kecy,ale solidní a neuvěřitelně sofistikovaný a konkretni návrh řešení podvodu implementace pohlavára ODS tj předpotopního systému kapitalismu BEZ PRIVLASTKU neboli skrupuli.

Hledame další ty kandidáty na zastupitelé,kteří si dovedou osvojit tam podávané špičkové informace osvojit a dát si je do programu k posílení šance na změnu tohoto rabijatskeho,systému směřujícího ke zkáze republiky.
Dovolujeme si upozornit,že je výraznou chybou dávat ZADARMO hlas Bocianovi,který je ovládán svým nasazeným aspenistou tzv MILACKEM,který tvrdí ,že u něho vlak přes vystoupení z EU a NATO nesmí projet.
HANBA a už si poslechněte zvuk toho vlaku
Potom,potom,potom ….

Georgij Capka 20/09/2025 - 21:22

Ahojte PŘEHODNÝ ČLOVĚK, NX
Už jsem zde kdysi psal, že v příštích letech (1 až 2 roky) budou počítače a softvare už tak vyspělé, že bude možné s pomocí mobilu se přímo a srozumitelně bavit v jakékoliv cizí řeči. Jedinný velký problém je, že IT-USraelci chtějí dosáhnout 100% kontrolu všeho. Už dnes bych tu mohl psát perfektní češtinou, když občas používám gramatickou kontrolu pomocí AI- korektoru v internetu. Jenom mi vadí, že to probíhá v internetu. Bohužel ještě není a asi nebude? žádná pořádná/bezvadná instalace softvaru pro mobily a pro počítače. A tím jsme zase u těch všeobecných blbečků, kteří si klidně používají cookies, nevypínají java, php,, nevypínají „důvěryhodné“ americké certifikáty SSH, provádí registrace, atd.. a prostě se vůbec ničemu nebrání, jakoby by všudepřítomní špióni u nich přímo bydleli a špehovali je, a nic… A to je i ten hlavní princip blbečkovství, protože oni sice nikoho nezajímají, kromě toho, že blbečkové mají „velkou moc a sílu“.. Podobně jako když na dálnici jeden pomalý blbeček zpomaluje jízdu stovkám rychlejších lidí. U počítačů je to opačně, že tisíce blbečků určují vývoj IT, protože se bezhlavě všemu podřizují, že se třeba musí všude registrovat..atd..atd.. Takže v tom brzkém zavedení kapitalistické totalitní umělé inteligence, bude pro mnohé inteligentní a vzdělané lidi znamenat konec s internetem, protože totalitu nikdo nechce, i když v tomto případě tu vysoce skrytou totalitní totalitu.
Moc doufám, že Rusko a Čína dokážou vytvořit technicky vlastní globální sítě, do kterých pak zdrhneme …

přehodný člověk 21/09/2025 - 02:40

Lidé jsou z těch mobilů úplně zblblí. Nakonec budou v lese chodit jen tak, jak jim mobil přikáže. No, dnes na světelném přechodu frčelo policajtské auto, svítilo a houkalo, když na přechod vstoupila slečna a ťukala a ťukala……

pukavec 22/09/2025 - 15:22

Dokud lidem nezblbnou i ty mobily, bude to v pohodě. Jen se to musí vyladit tak, aby ten mobil lidi hlídal a na přechodu je varoval když jede auto, a se zvláštním upozorněním na policajty. Další možnost je, že by je ten mobil vůbec nepustil k silnici. Američané to zatím nezvládli, ale Číňani si s tím poradí.

mudrc 20/09/2025 - 21:03

Bohemistů bychom si měli vážit, komunistů nikoliv.

přehodný člověk 21/09/2025 - 02:23

Mudrcové nikdy k ničemu nebyli.

jmm 21/09/2025 - 05:44

„mudříku“ ty si vážíš asi této bandě- Já N E! :
32 úspěšných převratů USA v letech 1947–1989:
Itálie 1947–48
[Thajsko 1948]
Francie 1947–52
Írán 1952–53
Guatemala 1952–54
Libanon 1957–1958
Kongo 1960
Dominikánská republika 1960–1961
Dominikánská republika 1961–1962
Jižní Vietnam 1963
Brazílie 1964
[Indonésie 1965]
Bolívie 1963–1966
Japonsko 1952–1968
Haiti 1965–69
Bolívie 1971
Guyana 1961–71
Jižní Vietnam 1967–71
Itálie 1972–73
Chile 1960–73
Portugalsko 1974–75
Angola 1975–76
Grenada 1979
Čad 1981–82
Filipíny 1984–86
Angola 1985–88
Chile 1984–89
Panama 1987–89
Afghánistán 1979–89
Nikaragua 1980–89
Polsko 1981–89
Kambodža 1982–89
Libye 1982–89

SV SLOVO VOLIČÚ 22/09/2025 - 01:38

Ahojte Čapka,
, zadne dva roky se nedožijeme bude válka a bída ,když tady nebudete propagovat pana VRABLA naší🤠🍒 jedinou nadějí.💥.

Nezvratný osud 22/09/2025 - 14:30

Přišel jsem ti říct, že za tři miliony let budeš mrtvý.

kočkopes 22/09/2025 - 15:06

Ano, ano. Jediná možnost je jíst hodně vlákniny.

Georgij Capka 20/09/2025 - 18:25

Umět anglicky a cizí řeči není špatné, ale je velmi špatné, když se to systematicky režimově zavádí a USraelský kolonizátoři takto ničí to národně a kulturně to nejhlavnější..
Všechny USraelské země podléhají postupné a potupné řečové amerikanizaci. V principu je to dlouhá propagační i násilná strategie, která v Německu od konce války až do dnes, je prakticky už 50 na 50 % dosažená. Je velmi zajímavá i ta vývojová dynamika, že mnozí občanský blbečkové už i namozkovaně-samostatně preferují anglická slova. A tím se to tempo ztráty německé národnosti zrychluje. Vyrůstá tam „německá“ generace která už mluví „Denglisch“. Každý tam už i dobře zná tento zkomolený pojem „Denglisch“, který je slovní smíchaninou z německého slova Deutsch (= německy) a anglického slova English (= anglicky), něco jako mluvíš „Angločesky“. I ČR silně podlehá této cíleně zaváděné amerikanizaci, kde v médiích je silně preferována angličtina (Filmy, muzika, internet, Softvare a hry pro mladé, atd..). Kdo hledá práci, tak mnozí zaměstnavatelé vyžadují znalost angličtiny, což je např. ten násilný způsob. (což bych zakázal).
Takže mohu zodpovědně říci, že když to u těch německých blbečků už průkazně funguje, tak to i u těch českých blbečků také tak bude a už je.
Ten hlavní problém je bohužel to velké množství blbečků, což je asi přírodní veličina a přírodní zákon? Proto i USraelský kapitalistický parchanti mozkují a vychovávají omezené blbečky, kteří se dají nejlépe využívat a ovládat. Což je také přírodní zákon a vědecky prokázané, že malé děti se už nikdy nemohou zbavit namozkovaných kravin, které jim rodiče a jiní lidé v mládí natloukli do hlavy…

přehodný člověk 20/09/2025 - 19:32

No. když jsem byl ještě mlád, tak rychlíky z Prahy do Drážďan se hlásaly v ČJ a také v ruštině! Dnes to samé v angličtině. Takže časy se nemění.

nx 20/09/2025 - 19:36

Ony ty násilné strategie změny jazyka nejsou nic nového. Čeština málem zanikla několikrát, například:
– Po bitvě na Bílé hoře – Veřejný a úřední život postupně přešel do němčiny a latina zůstala jazykem vzdělanců.
– Za vlády Marie Terezie a Josefa II. probíhaly reformy, které prosazovaly němčinu jako jednotný jazyk říše.
Někdy se to bere jako prohra, jindy – pokud je to úspěšné – se zánik jazyka může brát jako úspěch a sjednocení. Názory na to se dost různí. Zastánci sjednocování nejsou vždy blbečci. Jen je pro ně prostě to sjednocování a ekonomické vazby na jiné státy důležitější než zachování jazyka. I když je čeština lepší jazyk než angličtina a umožňuje přesnější vyjadřování, moc nám to nepomůže, protože s ní prostě nemluví dost lidí a nejsou do ní překládány všechny důležité vědecké práce (bylo by to příliš nákladné – a v kapitalismus jde samozřejmě o prachy na prvním místě). Argumentem pro více jazyků může být také to, že jazyk ovlivňuje způsob myšlení a rozdílnost jazyků na světě může umožnit vyšší kreativitu. Stejně tak to, že je větší celosvětová slovní zásoba může při správném používání být ku prospěchu rozvoje celku. I když tedy si také myslím, že by se měli původní jazyky spíše zachovat, tak argumenty „sjednotitelů“ mají určitou logiku. Jeden svět – Jeden jazyk – ta idea pro někoho může mít něco do sebe. A je pravda, že kdyby nebylo obrození a my mluvili německy (nebo dnes přešli na angličtinu), asi bychom na tom byly ekonomicky o dost lépe. A jen těžko můžete vyvracet argumenty, které nepochopíte nebo přehlížíte.

Takže ještě nakonec shrnu argumenty pro zachování národních jazyků, můžete je zkusit doplnit o další:
1) angličtina není na vyjadřování zdaleka nejlepší jazyk
2) větší variabilita myšlení způsobená odlišnými jazyky
3) možnost jazyků se ovlivňovat, pokud je jich více (i když se nesmí ovlivňovat takovým způsobem, aby se příliš přibližovali, jinak by zanikla ta variabilita myšlení i možnosti ovlivnění)

přehodný člověk 21/09/2025 - 02:33

Na vyjadřování čJ není těžká, jen se musí dát pozor na h a ř. Ale pravopis je těžký, viz Vaše věta „možnost jazyků se ovlivňovat, pokud je jich více (i když se nesmí ovlivňovat takovým způsobem, aby se příliš přibližovali, jinak by zanikla ta variabilita myšlení i možnosti ovlivnění)“

nx 21/09/2025 - 03:28

Na pravopis se někdy hledí zbytečně moc. Jsou složitosti které jsou efektivní a umožňují lepší komunikaci, a pak jsou složitosti, které jsou v podstatě zbytečné. Čeština oplývá obojím. Důležité je aby ostatní pochopili, co chtěl člověk vyjádřit a aby to jazyk umožňoval vyjádřit, když je to potřeba. Spíše než chyby v pravopisu mi často vadí, když se diskuse od nějakého tématu zvrhne v opravování chyb. Lidé často mají tendenci hodnotit podle pravopisu ostatní, ale paradoxně chyby dělají často i ti nejkreativnější vědci (a často častěji než běžná populace), a to bez ohledu na to, jakým jazykem mluví či píšou. Pokud se člověk na soustředí na něco jiného, tak prostě ten pravopis hodně lidem často uhne. A určitě je lepší, když se lidé soustředí na obsah než když se soustředí na pravopis. Teoreticky by měli zvládat obojí, ale v praxi to často nefunguje. A skutečně myslím, že je to dobře a mělo by se hledět spíš na to, zda je vyjádření pochopitelné a zda říká něco co stojí za to říct než na ten pravopis. Já chápu že starší generace často pravopis zvládají lépe, je to ale dáno i tím, že dnešní doba prostě zahlcuje lidí větším množstvím informací a lidé jsou stále více nuceni volit mezi tím, čemu budou věnovat čas a pozornost. Lidi ani jazyk bych tedy příliš neposuzoval podle toho, kolik chyb se v pravopisu se dělá. Navíc přílišné lpění na pravidlech může způsobit to, že se jazyk přestane přirozeně vyvíjet – může jak kumulovat či udržovat zbytečné složitosti nebo nepřijme nějakou novou formu, protože odporuje vyžadovaným zvyklostem. Do jaké míry je nutné pravidla udržovat aby nedošlo ke ztrátě efektivních věcí a byla podporována možnost přirozeného vývoje je velmi složitá otázka. Zjednodušení že lze porušovat pravidla libovolně nebo že každé porušení je nepřijatelné jsou vždy špatná.

přehodný člověk 21/09/2025 - 06:05

Tak dobře, skusýme toto : Ať my nikdo neřýká že všichni mi spýlajý.

nx 21/09/2025 - 07:42

No, něco evidentně zkoušíte, ale ne to o čem jsem psal. Psal jsem, že každé zjednodušení do extrému je špatné. To co předvádíte je extrém, a navíc to není ani zjednodušení – je to záměrná tvorba chyb, což je také zbytečná složitost. Možná bych bral, kdyby jste například psal všude měkké i. To by bylo zjednodušení (ale aby nebylo přílišné, některá slova by se tomu musela upravit i jinak, někde by to totiž mohlo ovlivnit i význam – to by se ale možná mohlo časem vyvinout i samo). Nebo kdyby jste něco skutečně přehlédl. Připomínáte někoho, komu řeknete, že musí osolit jídlo a on dá do jedné porce kilo soli a pak se diví že to není k jídlu a chce sůl zakázat. Kromě toho přirozené chyby se nedějí náhodně ale tam, kde v komunikaci vadí méně. Nejsou náhodné a už vůbec nejsou umisťovány schválně tak, aby byly maximálně vidět.

přehodný člověk 21/09/2025 - 11:17

Ano, úmyslně jsem to přehnal, aby to bylo krásně vidět. Co se týče obsahu, tak právě ten špatný pravopis může znechutit čtenáře nebo ten obsah změnit. I nebo y, na to už bylo napsáno mnoho studií. A tak zkusme toto: “ Milí příteli, jako ženské jsme rádi, že si nás pozval na rum.

nx 21/09/2025 - 12:22

Ta druhá verze už mě nijak neznechucuje. A otázkou je, jestli to znechucení (i u první verze) má nějaký význam, nebo je to jen reliktní emoce, která v tomto případě brání změnám, které by mohly být i užitečné. Většina lidí je na něco zvyklá a hájí to i v případě, že by změna byla lepší. V minulosti takových případů bylo mnoho. Takže chápu že vám asi vadí i tato druhá verze. Znechucení může odradit některé čtenáře, ale věřím, že pokud bude obsah dostatečně zajímavý, tak jich dost vytrvá. Naproti tomu pokud se diskuse promění a téma zcela opustí, tak je to špatně. Zde to samozřejmě špatně není, protože od začátku diskutujeme o jazycích. Ale už jsem jinde četl ze začátku zajímavé diskuse, kde kvůli diskusím o pravopisu někteří přestali psát a byla to škoda, protože to byly jedny z nejzajímavějších příspěvků. A když někdo něco nenapíše, tak a si to přečíst nemůžu, i když by mně špatný pravopis nevadil. Jinak nakolik je to zjednodušení v této vědě dobré a nakolik špatné si netroufám odhadnout. Na to, jestli v některých případech tvrdé y nahradit měkkým i v oficiálním pravopisu by byla potřeba složitější analýza a na její provedení nemám čas. Často na víc právě to používání může odhalit problémy a nedostatky změny (nebo naopak výhody) více než nějaký teoretický rozbor. Na oficiální změnu gramatiky to tedy není, ale pokud by to ale někdo napsal někde kde o češtinu nejde, tak s tím nemám problém, jakkoliv vám může přijít nepochopitelné, že se na to někdo dívá tak, jako já.

přehodný člověk 21/09/2025 - 15:49

Můžete mi vyčíst konzervativní myšlení, ale některé změny vedou k pomalé katastrofě. výjimku třeba tvoří záměna s za z, viz konservativní nebo konzervativní, obojí je možné.
A změnu, která vede ke katastrofě, je třeba rozvážit, viz Klausovo a Havlovo zničení českého průmyslu a zemědělství, nakonec něketré produkty musíme dovážet. I a y nechme býti, ale nenechávejme je jazykozpytcům, oni většinou nemají co dělat, tak vymyslí nějakou kravinu , a tak nechme, ať se jazyk vyvíjí lidovým podáním, ovšem místo ředitele nebo vedoucího tu máme managery, což lidé okopírují ze sdělovacích prostředků.

Komentáře jsou uzavřeny.

Nasepravda.cz 2023. Všechna práva vyhrazena. Vydavatel: Futura, a.s.