V roce 2000 si nově ustavené kraje ČR založily dvě třetiny kapacity škol tzv. měkkých humanitních směrů a pouze z jedné třetiny technické. K tomu vznikla pestrá paleta nových služeb, z nichž některé nemají pracovníky. Někteří absolventi naopak nenacházejí ve svém oboru pracovní uplatnění.
Žáky odrazuje od studia techniky nejčastěji matematika, protože většina učitelů ji předkládá studujícím chybně nezáživně. Kluci a děvčata nemají zdání, k čemuže jim třeba nabiflované kvadratické rovnice mohou být v životě užitečné. Lepší řešení má Střední škola technická a ekonomická v brněnské Olomoucké ul. 61. Ta má 1350 studentů oborů strojírenství, elektrotechniky, informatiky a ekonomiky. Prakticky spolupracuje s podniky i vědeckovýzkumnými firmami.
Např. společnost Thermo Fisher scientific obdařila tuto školu – SŠTE v Brně – novou elektrolaboratoří, kterou v pátek 31. března slavnostně otevřel jako příklad součinnosti veřejného a soukromého sektoru také jihomoravský hejtman Jan Grolich. Ocenil výchovu studentů na míru potřeb podniků do svých provozů a nikoliv naopak. A to se změnou myšlení dle praktického vývoje oboru.
Žel, občas se někde ještě učí už překonané, což žáci zjišťují až v praxi, když si nevědí rady s novou technologií. Pro zájemce pořádá SŠTE v Olomoucké ulici náborové Dny otevřených dveří, naposledy letos v lednu. Její absolventi mají lepší perspektivu než absolventi »měkkých« oborů, kteří těžko nacházejí uplatnění v praxi, nebo dělají za peníze, které jim sotva stačí na chod rodiny. Snahy změnit moloch vývoje potenciálu škol i praxe naráží mnohdy na strop současných praktických možností.
(vž)
FOTO – Václav ŽALUD