Odborníci kritizují záměry ministerstva dopravy

od redakce

Celoplošný výpadek železničního zabezpečovače ETCS (European Train Control System) v sobotu 15. března způsobil i několikahodinová zpoždění železničních spojů po celé republice. Ukazuje se, že ETCS není všespásný systém, jenž by umožnil nejen vypnutí národního zabezpečovače LVZ, ale dokonce i snesení fyzických návěstidel na tratích (signalizační světla, semafory, značky atd.). Jenže právě to je přitom v plánu ministerstva dopravy, varuje Spolek pro efektivní železnici, think tank drážních expertů.

»Vlaky v sobotu jezdily maximálně stokilometrovou rychlostí a nabíraly i několikahodinová zpoždění. Kdyby zůstal v provozu národní zabezpečovač LVZ, mohly by jezdit maximální traťovou rychlostí a cestující si nemuseli ničeho všimnout. Pokud by ovšem skutečně došlo až k demontáži návěstidel, jak plánuje české ministerstvo dopravy, mohly by při příštím výpadku vlaky jezdit podle rozhledových poměrů jen čtyřicetikilometrovou rychlostí,« řekl předseda spolku Josef Hendrych.

Nejedná se přitom o první problém s českým ETCS. Už při jeho zavádění se ukázalo, že systém trpí tzv. tripy – výpadky spojení mezi hnacím vozidlem a systémem – které způsobí automatické nouzové zastavení souprav. Tyto problémy se týkají zhruba jednoho procenta všech vlaků, tj. okolo 500 vlaků měsíčně a zpoždění cca 15 minut u každého spoje. Letos v zimě se pak ukázalo, že antény radarů umístěné na hnacích vozidlech se obalují sněhem a ledem, čímž dochází k několikanásobnému zvýšení tripů a lavinovitému šíření zpoždění na všech tratích.

Na mnoha tratích, kde je v provozu ETCS, je přitom nainstalován i plně funkční národní zabezpečovací systém LVZ. Ten by v případě výpadků ETCS mohl plně převzít jeho funkci a zcela ho nahradit. LVZ je také výrazně robustnější systém, který má oproti ETCS mnohem vyšší odolnost v extrémních podmínkách, a je mnohem odolnější proti hackerům i fyzickým útokům. To se ukázalo vloni ve Francii, Německu i Polsku, kde se ETCS stalo cílem hybridních útoků, které vyřadily železniční systémy těchto států na celé dny. Zachování národního zabezpečovacího systému v duálním provozu by tak mělo být i otázkou obrany státu.

Za úplně nejhorší nápad ale považuje expertní tým spolku demontáž fyzických návěstidel. V případě výpadku ETCS by tak strojvůdci v podstatě oslepli a zpoždění by se počítalo ve vyšších jednotkách hodin, nehledě na omezenou propustnost trati.»Ministerstvo dopravy by mělo revidovat Národní implementační plán ETCS a zachovat duální provoz ETCS a LVZ všude, kde to jde. Stejně tak by ministerstvo mělo upustit od naprosto bezprecedentního kroku, kterým je plánované snesení fyzických návěstidel. Nikde v Evropě nevypnuli svoje národní zabezpečovací systémy, nikde není výhradní provoz pod ETCS a nikde jinde by nikoho ani nenapadlo navrhnout sešrotování návěstidel. Těmito návrhy si zahráváme se samotnou provozuschopností české železnice,« varoval Hendrych.

Jiří WERTZ

Přečtěte si další články

1 komentář

přehodný člověk 07/04/2025 - 11:01

No, návěstidla zrušíme, když máme tu elektroniku,, zrušíme i přednosty stanic, ty také nahradí elektronika , zrušíme i nádraží, přece stačí vybudování, nových, moderních stanic a nakonec zrušíme i ty koleje, vždy´t máme tolik dálnic a silnic, že se tam auta skoro nevejdou.

Komentáře jsou uzavřeny.

Nasepravda.cz 2023. Všechna práva vyhrazena. Vydavatel: Futura, a.s.