Volkswagen se dál zmítá v problémech

od redakce

Když dnes přijedete do hlavního závodu Volkswagen Wolfsburg, jste překvapeni, jak je tento automobilový kolos zoufale prázdný. Tam, kde jste byli zvyklí vidět neustálý pohyb lidí, aut, nákladních vozidel a vlaků, je dnes skoro prázdno. Lidé jsou buď na home office, nebo jiným způsobem nevykonávají, případně nemohou svoji práci vykonávat, napsal časopis Škodovácký odborář.

Gunnar Kilian, člen koncernového představenstva a fakticky nejvyšší personalista koncernu Volkswagen, při setkání s předsedou Odborů KOVO Jaroslavem Povšíkem zdůraznil, jak bolestné a razantní budou personální redukce koncernu Volkswagen, zejména v Německu, a co znamená snížit personál o 35 000 pracovních míst.

Volkswagen, gigant s takřka 700 000 zaměstnanců a dříve více než deseti miliony prodaných vozů, je vlastně největším výrobcem na světě, ale bohužel jeho kapsa je mnohdy prázdná. Nejhorší je, že světový kapitálový trh přestává Volkswagenu věřit a všechna nová opatření, která měla nakopnout akcie nahoru, mají podle indexů efekt nulový.

Obavy odborářů

Důležité je nepodlehnout proklamacím, které Volkswagen tak rád používá spolu s vysněnými hodnotami a fantazijními čísly. Uvidíme, jak to bude dál, nesmíme ještě také zapomínat na vládu Spolkové země Dolní Sasko, která prostřednictvím blokačních minoritních akcií má v ruce velký trumf, připomněl odborářský týdeník.

Je to něco, jak se v Čechách říká: »Aby se vlk nažral a koza zůstala celá«. Závody se sice zavírat nebudou, ale zmenší se na polovinu a někde ve stínu budou k dispozici na prodej. V administrativě a ve vývoji, třeba ve Wolfsburgu, bude zrušeno minimálně 16 tisíc pracovních míst.

Vyhazov 4000 vývojových pracovníků ve Volkswagenu může být šancí pro vývoj v České republice, ve Škodě Auto. Naopak žádné jistoty nejsou potvrzené v investicích do naší lakovny a hlubší budoucnosti, obávají se odboráři.

Kilian například sdělil, že z centrály ve Wolfsburgu zmizí polovina produkce a polovina výrobních linek ze čtyř. Jak to otočí celou lokalitu vzhůru nohama, jaké napětí z toho může v tomto typicky automobilovém městě vzniknout? Kapacita tohoto závodu je normálně více než jeden milion vozů, ale bude se jich tam vyrábět méně než půl milionu.

Koncern Volkswagen, jenž vlastní Škodu Auto, se musí v současné situaci nad rámec výroby automobilů zabývat i jinou mobilitou a technologiemi a možná i zkusit stát se ve spolupráci s Rivianem softwarovým gigantem.

Bohužel z toho všeho vyplývá pro Volkswagen vynucený gigantický úsporný program, kde je nastavena rentabilita až v roce 2029. Ale to může být jen sen několika klíčových manažerů. Do roku 2029 totiž konkurence nezůstane stát, ale půjde dál a možná s ještě větším náskokem.

Volkswagen nemá problémy vyřešené a některé jsou, jako když je zalepíte izolační páskou. Každý den vylézají nové a nové problémy.

Co s byznysem v Číně?

Mimo jiné Volkswagen horečně uvažuje a hledá cestu, co s ochablým byznysem v Číně. Ten je totiž v současné době jednou z největších zátěží celého koncernu. Nikdo ještě před deseti lety nečekal, že inovace, například v oblasti baterií, software či autonomního řízení, zde budou vznikat s tak vysokou mírou kreativity a takovou rychlostí, jaké nikdo v Evropské unii nyní nedokáže dosáhnout. 

Důsledkem uvedených problémů je, že do roku 2030 dojde k drastickému snížení mezd v německých závodech, snížení kapacity závodů o 40 procent a zrušení minimálně 35 tisíc pracovních míst. Podle některých expertů je to ale stále příliš málo.

Dvě procenta provozní rentability jsou strašákem všech koncernových ekonomů včetně Audi, které je jen o kousek výše, upadá i luxusní britská značka Bentley, a dokonce i Porsche zůstává pod vlastním cílem 15 procent. Fungují dobře snad jen Škoda a Lamborghini. Proto také zejména manažeři v Německu mají na Škodu pifku. Závist je v koncernu velmi propracovaným a častým úkazem, upozornil odborářský týdeník.

Jiří WERTZ

Přečtěte si další články

3 komentáře

SV SLOVO VOLIČÚ 05/03/2025 - 01:44

Samozřejmě že VW přejde brzy na jinou výrobu
Vzpomeňte si jak úspěšně byly v druhe světové válce plovoucí auta s lodními šrouby vzadu.
I dnes jsou v kurzu a tak by se mohly aktivizovat staré výkresy a výroba by naskočila ,prodej by překonal zázraky.
Ty auta s vrtulí by mohly dostat třeba i pásy a koulomety, jako kdysi motocykly BMW. a mohly by s nimi soukromí zemědělci i orat.
Hitem pro valkydychtive sousedy bude prý pozorovat rúst ředkviček zdola.
Poté co pan president USA byl označen za neschopného vudce KOZA tj kolektivního západu ,má prý fúhrera dělat Angličan,bo by to bylo blbě,kdyby to zas dělala po Německu zvolenà vláda EU a EK lejno.

přehodný člověk 05/03/2025 - 10:35

Auta s vrtulí byc hrád viděl, v ČLR zasr zkoušeli létající auta.
Ředkvičky mám a balkoně, jejich růst pozoruje i naše kočka.
Fúhrer se může překvapivě objevit třeba z Afriky.

přehodný člověk 04/03/2025 - 11:02

Těch automobilek ve světě je moc a silnice, parkoviětě, sklady a vrakoviště jsou jimi přecpané,Takže automobilky by mohly přejít na jinou výrobu. O smradu a hluku z aut se zatím nebudu rozepisovat, A veřejná doprava nestačí?

Komentáře jsou uzavřeny.

Nasepravda.cz 2023. Všechna práva vyhrazena. Vydavatel: Futura, a.s.