Přístav, který pohání čínskou i světovou ekonomiku

od redakce

Z místa, které bylo kdysi rybářskou vesnicí na východním pobřeží Číny, se stal jeden z největších a nejdůležitějších přístavů světa. Ročně se zde odbaví více než 1,2 miliardy tun nákladu – více než v jakémkoli jiném přístavu na světě. Zboží z Ningba putuje do více než 190 zemí, přičemž hlavními partnery jsou země jihovýchodní Asie, Evropy a Severní Ameriky. Přístav Ningbo – Zhoushan dnes patří mezi klíčové body globálního obchodu a jeho význam každým rokem roste.

Hluboké kořeny i nové ambice

Tradice námořního obchodu v Ningbu ale sahá více než dvě tisíciletí zpět. Již za vlády dynastie Tang patřilo město mezi hlavní přístavy říše a obchodovalo s Japonskem, Koreou i Arábií. V moderní historii se pak přístav rychle rozvíjel zejména po roce 2001, kdy Čína vstoupila do Světové obchodní organizace. Zlom ale přišel v roce 2006, kdy došlo ke spojení přístavů Ningbo a sousedního Zhoushanu. Nový megakomplex dnes zahrnuje přes 300 mol, které slouží obřím kontejnerovým lodím. Nejmodernější terminály v částech Beilun a Meishan jsou plně automatizované a řízené pomocí 5G technologií.

Exportní motor a brána pro dovoz

Ningbo není jen kontejnerový obr – je také klíčovým bodem pro suroviny, které živí čínský průmysl. Do přístavu proudí ropa, uhlí, železná ruda i zemní plyn, zatímco z Číny odcházejí tisíce kontejnerů s elektronikou, textilem a stroji.

Jedním z hlavních důvodů úspěchu je perfektní napojení na vnitrozemí. Přes vysokorychlostní železniční uzly a dálniční síť míří zboží z přístavu přímo do továren a logistických center do západní Číny. Ningbo je rovněž napojen na železniční trasu „Nové Hedvábné stezky,“ díky čemuž se kontejnerové vlaky dostanou až do Evropy. Ty totiž vyjíždějí z Ningba nejprve do vnitrozemských logistických center, odkud následně pokračují přes Kazachstán, Rusko nebo Polsko až do střední Evropy. Některé trasy končí i přímo v Česku – například v terminálech v Pardubicích, Lovosicích či Ostravě.

Ekologie i nové technologie

I přístavy se ale mění – a Ningbo chce být mezi prvními, kdo se adaptuje na nové podmínky v 21. století. V rámci ekologické transformace zavádí elektrifikované jeřáby, vozidla s nulovými emisemi a experimentuje s alternativními palivy včetně LNG. Cílem je stát se do roku 2030 uhlíkově neutrálním přístavem!

Vedle toho Ningbo spolupracuje s přístavy v Rotterdamu, Hamburku a dalších světových centrech na výměně dat, automatizaci a sledování uhlíkové stopy přepravy. Terminály jsou vybavené senzory a umělou inteligencí, která řídí provoz téměř bez zásahu člověka.

Právě pravidelné lodní linky, které propojují Ningbo s evropskými přístavy jako je zmíněný Hamburg, Rotterdam či Koper, jsou klíčovými vstupními body pro zboží mířící do střední Evropy – včetně Česka. Kontejnery z Číny se tak mohou přes námořní trasu dostat do Evropy za konkurenceschopnou cenu, často levněji než po zmíněné železnici. Ostatně – přístav Ningbo patří mezi hlavní čínské exportní uzly!

Ekonomický tahoun provincie

Pro provincii Če-ťiang pak představuje přístav klíčový ekonomický pilíř. Vytváří desítky tisíc pracovních míst, generuje miliardové příjmy a přitahuje zahraniční investory. V jeho okolí vznikají zóny volného obchodu, výzkumná centra i moderní průmyslové parky.

Díky rozvoji přístavu zažívá růst i samotné město Ningbo. Přicházejí mladí odborníci, investuje se do škol, infrastruktury i veřejné dopravy. Město dnes není jen logistickým centrem, ale i místem pro technologické inovace a vzdělávání.

I Českým firmám se otevírá prostor pro navázání přímé spolupráce, zřízení distribučních skladů či uzavření partnerství s čínskými logistickými firmami. Přístav Ningbo nabízí českým firmám nejen levnou a efektivní cestu pro dovoz zboží z Číny, ale i příležitosti k vývozu, partnerské spolupráci a vstupu na dynamický východočínský trh.

Ostatně dle informací celní správy v Ningbo obchodní výměna mezi zeměmi střední a východní Evropy roste! Jen v prvních čtyřech měsících letošního roku dosáhl objem čínského dovozu a vývozu se zeměmi střední a východní Evropy 329,68 miliardy yuanů, což představuje meziroční nárůst o 5,6 % a vytvořuje nový historický rekord.

Přístav pro budoucnost

Přístav Ningbo-Zhoushan není jen infrastrukturou pro překládku zboží. Je to strategické centrum, které ovlivňuje světové trhy, propojuje kontinenty a ukazuje, jak může vypadat přístav 21. století. V době globálních nejistot se stává zárukou stability – a důkazem, že obchod má stále sílu spojovat svět.

Jaroslav RŮŽIČKA

Přečtěte si další články

3 komentáře

jmm 19/06/2025 - 18:25

V Číně je strašná spousta lidí….

quk 20/06/2025 - 05:24

Až si nás Čína koupí a Evropa bude jen Čínská provincie, budeme tam také.

Většina zaměstnanců v Číně pracuje v systému „9-9-6“, což znamená, že pracují od 9:00 do 21:00, šest dní v týdnu. Tento model je běžný v technologických firmách a některých dalších sektorech, kde je kladen velký důraz na produktivitu a výkon. Tento režim však vyvolal protesty kvůli vyčerpávajícím podmínkám a ohrožení zdraví zaměstnanců. Mnozí se domnívají, že tento pracovní režim přispívá k vysoce stresovému pracovnímu prostředí.

SV SLOVO VOLIČÚ 20/06/2025 - 07:47

ŠKODA PRO REPUBLIKU JE ,ZE NAMI ZVOLENi NIČEMOVÉ NECHÁPOU,ŽE BY sE MOHLI SNAD BRZO PŘEMALOVAT NA ŽLUTO😭💥
Hned by ta hedvábná obchodní stezka končila u PEPY107 na dvoře,místo toho prý chce být maršalem u prý jakesiho presidenta ZELI nejvýkonnějšího žebráka světových dějin,který cpe naše peníze na nákup koulometu a tak budou naši penzistu vlastniky válečnych hlavní ze kterých strejda Puttler nadělá šrot a ten roztopí v pecich jeho ďabelskeho MSK.systemu
!
Co myslíte drazí voliči z formace SV tj Sjednoceneho voličstva ,je to pravda nebo ni?

Komentáře jsou uzavřeny.

Nasepravda.cz 2023. Všechna práva vyhrazena. Vydavatel: Futura, a.s.