Odborné i propagandistické diskuse o významu a podobě vzdělávání jsou jistě dobře míněny, nicméně jim uniká základní podmínka efektu celého vzdělávacího procesu. Skutečnost, že alfou a omegou moderní a účinné výuky je zapojení žáků. Rozdat žákům tablety rozhodně nestačí. Rovněž tak poslední iniciativa ministra školství zkrátit výuku jejím zahájením o hodinu později. Tomu ovšem již dnes nic nebrání, nicméně možnost se nevyužívá. Sleduje návrhem pan ministr, aby si studenti unavení po nočním párty víc odpočinuli? Nebo je názoru, že o nic nejde? Uvědomuje si, že jeho návrh má vážné sociální, biologické, psychologické a ekonomické konotace spojené např. se změnami biorytmů, pracovního rytmu rodičů apod.? Možná by měl někdo panu ministru vysvětlit základní rozdíly mezi základním, středoškolským a vysokoškolským studiem a podstatu primární podmínky úspěšného vzdělávacího procesu, že totiž »učitel učí, a žák se učí«.
Zcela mimo mísu je návrh na redukci obsahu výuky. Sice zatím neuvádí konkrétní předměty a jejich rozsah, nicméně z řady ad hoc publikovaných informací by mělo jít pravděpodobně o celou oblast společenských věd, kdy by zůstal zachován pouze údajně v podstatě prorežimní loajální výklad dějin pozdního novověku. Ostatní by zřejmě nahradilo umění listovat si Wikipedií a ovládat základy práce s počítačem. Prostě vzdělávání by se mělo změnit ze zdroje poznávání společnosti a sebe sama v nebezpečný nástroj ovládání myšlení a jednání člověka vládnoucí elitou.
Evergreenem je stesk na nízké příjmy učitelů, jejich dlouhodobé zaostávání, údajně kritické podfinancování školství. Témata velmi populární, jejichž podstata a příčiny jsou stále zahaleny rouškou tajuplnosti. Školství za posledních několik let bylo saturováno nejvíce ze všech resortů, srovnatelně s armádou a zdravotnictvím. Obecně byla přijata zásada, aby platy ve školství dosáhly 130 % průměrné mzdy v národním hospodářství. K tomu premiér dodal, že sám je pro 140% podíl (proč ne přímo 150%, nabízí se otázka). Bohužel zatím nikdo se odpovědně nezabýval tím, zda a jak je kvalita výuky a celého výchovně vzdělávacího procesu ovlivněna geometricky rostoucími výdaji na resort a především na ohodnocení učitelů. Nic proti nim, nicméně nabízí se logická otázka, nakolik se odrazily významně zlepšené podmínky resortu v jeho výstupech. V mezinárodním srovnání znalostí, dovedností a logického využívání a analýzy poznatků jsou naši mladí v stále se zhoršujícím postavení. Převedeno do srozumitelné řeči to znamená dlouhodobé zaostávání produktivity práce učitelů za světovou trajektorií. O tomto zaostávání nikdo nechce otevřeně hovořit. Proč asi?
Na závěr ještě jedno memento. Nakolik se ve veřejném prostoru setkávají zájmy rodičů a dětí o studium a nakolik jsou v souladu se zájmy a potřebou společnosti? Zcela nedávno mi sdělil sousedův syn, že rodiče chtějí, aby měl nějaký titul, nejlépe z medicíny. Tam ale neudělal přijímačky, a tak, aby jim vyšel alespoň částečně vstříc, nastoupí na ekonomku. Tou se ale nehodlá živit. To není zdaleka ojedinělý případ zásadního rozporu mezi přáním, zájmem a realitou. Pohled na trh práce a strukturu nezaměstnaných jasně dokumentuje odtrženost relativně velké části studentů od potřeb společnosti. Někdo tomu říká problém kariéry bagristy s diplomem. To jsou velmi obtížně spočítatelné ztráty ekonomické i morální.
Ladislav ŠAFRÁNEK
20 komentáře
fronda
26/08/202222:59 –
,,Opozice byla zrušena po Mnichovu, neudělali to komunisti.
Copak “demokrat” chtěl dělat za socialismu kariéru… ?”- aha,takže ,,status quo” od ,,po Mnichovu” až do r.1989,
a komunisti jen ,,přitvrdili”,a dokonali to,co zde začali náckové ( kromě jiného ).a pak prý jsou KOMUNISTÉ a NACISTÉ úplně rozdílní … 🙂
Demokracii (byť jen buržoazní), zrušila po Mnichovu československá pravice, ne náckové.
Po roce 1945 se na neexistenci opozice domluvily protifašistické strany. Asi to byla reakce na nefunkční systém první republiky. A nejen té, vždyť v meziválečné době se tento systém zhroutil v převážné části Evropy. Proč obnovovat to, co selhalo?
Komunisté určitě nepřitvrdili, naopak se jejich vláda postupem času liberalizovala. Naopak buržoazní režim od privatizačního puče postupně utahuje šrouby.
Teď má sice většina mladé generace nějakou “univerzitu”, ovšem kvalita vzdělání je mizerná, jde spíš o indoktrinaci. Je na nás, abychom svým dětem, vnukům atd. říkali, jaká je pravda.
Teda Evi jako jo?
Za socialismu měl každý právo na vzdělání a zdarma.Kdyz neměl buňky tak nějak si spravil výuční list,nebo maturu a na vysokou školu šli jedinci kteří na to měli.Ted má vysokov kde kdo a podle toho to vypadá.Cest práci soudruzi ❤️
Tvoje Zlatovánka má ekonomku, no
Rudý vítr
25/08/202210:42 –
,,Za socialismu měl každý právo na vzdělání a zdarma.Kdyz neměl buňky tak nějak si spravil výuční list,nebo maturu a na vysokou školu šli jedinci kteří na to měli … ” ale nějak jste už zapomněl dodat,
že ten,kdo chtěl jít na vysokou školu,musel mít od soudruhů ,,doporučení” a pokud nebyl k soudruhům patřičně loajální,mohl z ní být kdykoli vyloučen – příkladů je mnoho 🙂
Hlavně mládí vpřed,!!
ŠAFRÁNEK – bravo,Kovando,vzdělání kvaltní zajistí jedině V U M L !
Zázrak v Grozném. Putina volilo 99,7 % Čečenců při 99 procentní volební účasti.
Volby skončily jednoznačným vítězstvím jednotné kandidátní listiny Národní fronty, která získala do MNV 99,91 %, do ONV 99,92 %, do KNV 99,95 %, do ČNR 99,94 %, do SNR 99,95 %, do SN FS 99,94 % a do SL FS 99,94 % hlasů při volební účasti 99,39 %.
Spousta lidí jednotné kandidátky Národní fronty nevolila a nic se jim nestalo. Nemuseli tedy volit ani ti ostatní, pokud nesouhlasili. Kdo volil, legitimizoval tím socialismus v ČSSR.
fronda : no,právě, ta ,,jednotná kandidátka” postrádala ,,opoziční kandidátku”,čili,volit jenom komunisty bez výběru … a že se ,,jim nic nestalo” ? já jsem měl v kádrovém posudku ,,nezúčastňuje se voleb” 🙂 a tohle se s člověkem táhlo po celou dobu,soudruhu ! a ,,volby” v bolševickém podání ? – fraška !,viděl jsem,jak si volič u komise stěžoval na chybějící zástěny a už se ,,vezl” 🙂
Opozice byla zrušena po Mnichovu, neudělali to komunisti.
Copak “demokrat” chtěl dělat za socialismu kariéru?
Ráno 24. srpna byl Roizman zadržen ve svém vlastním bytě kvůli případu diskreditace ruských ozbrojených sil. Probíhají prohlídky v jeho bytě i v kancelářích jeho soukromého muzea ikony a fondu Nevyansk . Za diskreditaci ruských vojáků byl politik v roce 2022 soudem už třikrát pokutován. Hrozí mu až 5 let vězení.
Při domovní prohlídce u J. Rojzmana našli vizitky zahraničních diplomatů a, a teď zbystřit, vizitku bývalého šéfa SBU, Igora Smeška, a to je směšné 🤦♂️😁, taky našli kontakty na izraelského fyzika, na místostarostu Janova, polského ředitele Muzea ikon atd.🤦♂️
Před půlrokem…
Včera jsem to psala. Sověti nenechají nikoho padnout do bláta 👪
Ruské úřady předaly k adopci ruským rodinám 1000 ukrajinských dětí z Mariupolu.
1000 unesených dětí. A to je jen zlomek těch, které Rusové násilím odvlekli na své území.
Vy si prostě nedáte pokoj
Také mi je líto té dívenky z auta. Prostě AZOV, ukáčka banderovci fašisti vyvolali válku.
Komentáře jsou uzavřeny.