Za pár dnů budou na všech školách rozdána vysvědčení a začnou tolik očekávané prázdniny a přirozeně i čas dovolených. Po dvou letech covidové krize, která zlikvidovala infrastrukturu turistického průmyslu, tj. cestovní kanceláře a cestovní agentury, zlikvidoval covid také dobře zavedený ubytovací systém Národní hotelové federace, ale i systém dopravy, a to jak autobusové, tak především letecké. Vše bude nutné obnovit, což si přirozeně vyžádá čas.
Postupně se vytratil i zapracovaný personál a zapomnělo se i na produkty cestovního ruchu. Nosným produktem příjezdového cestovního ruchu v ČR bylo (a je) národní kulturní dědictví. Hrady, zámky a architektura zůstaly, ale chybí festivaly, sympozia a celá řada nadstavbových doprovodných akcí, včetně prezentace skvělé české gastronomie opírající se o dlouholeté tradice českého piva a vín z Moravy a Čech.
Druhou ranou je inflace a energetická krize. Jsou to faktory, se kterými se nikdy nepočítalo – ale je třeba se všemi těmito jevy se vyrovnat a najít svoje řešení. Musí se ale chtít! O uvedené skutečnosti jsem napsal článek v Haló novinách již 11. září 2020 (V cestovním ruchu se vracíme 30 let dozadu).
Nejméně postiženou oblastí cestovního ruchu zůstalo české lázeňství; 37 lázeňských míst v ČR stále nabízí úžasné pobytové programy světové úrovně. Turistická sezóna pro české občany se bude v tomto roce realizovat především v rekreačních oblastech Čech, Moravy a Slezska. Pro mládež pod staronovým heslem Poznej svoji vlast, Sportem ku zdraví a další. Mimořádný zájem je o letní tábory mládeže, cyklistické túry, vodácké sporty, především sjíždění řek a další. Největším problémem pro organizátory je však doprava, zvláště autobusová. Řidiči autobusů jako by zmizeli. Ve výjezdové turistice je největší zájem o tradiční destinace, Chorvatsko, Itálie, Španělsko, ale i Bulharsko a Albánie, ale i zde jsou podstatně vyšší ceny a omezená nabídka – drahota, drahota a málo zábavy. Jako by i zde platilo přísloví …všude dobře, doma nejlíp…
Co se týče příjezdové turistiky, je na první pohled patrné, že chybí tradiční turisté z Ruska a Číny, což se týká především resortu lázeňství. Zahraniční turisté z okolních evropských zemí míří především do hlavního města a ve většině případů se jedná o krátkodobé pobyty. Nejsou hlášeny žádné skupinové návštěvy, které by zaplňovaly hotely vyšší kategorie, převládá stále sdílené bydlení především u mládeže. Nejsou ani vyhledávané průvodcovské služby s tematickým zaměřením. Léto 2022 má být horké, tak že se nechá očekávat krásné počasí a spokojenost u všech dovolenkářů, až na vysoké ceny ve stravovacích zařízeních všech kategorii.
Turistický resort, který spadá pod ministerstvo místního rozvoje, bude muset zpracovat novou koncepci rozvoje tohoto odvětví, která bude reagovat na všechny výše uvedené aspekty včetně ukrajinsko–ruské krize a uprchlické vlny ukrajinských občanů. Česká centrála cestovního ruchu CzechTourism bude muset obnovit činnost své delegátské sítě zahraničních zastoupení a zahájit rozsáhlou akviziční činnost.
Závěrem bych chtěl věnovat vzpomínku poslední úspěšné turistické sezoně, tj. roku 2018, kdy se turistický průmysl podílel na HDP ČR 3,85 %.
Pavel FRANĚK
6 komentáře
ČÍST TY DEZINFO HNOJE, RADOVÁNÍ SE Z PUTLERA A NIČENÍ UKRAJINY JE O DUŠEVNÍ ZDRAVÍ.
RUssKÉ LŽI A VYLÍZANÁ ÚDERKA…
JDĚTE SE VYSRAT, BOLŠEVICI!
PS, 75+ a 2%🍒📉👎
POKUŠENÍ NA TÁBOŘE
Soudruhu!
Co je?Soudruhu!
Co? Co je?Soudruhu!
Co je teda?Soudruhu!
Co je? Co je?Když já Vás mám tak ráda…
No jo…no jo…Když já Vás mám tak ráda…
No jo…no joKdyž já Vás mám tak ráda…
Ale prosím tě…Když já Vás mám tak ráda…
Aj, no jo, no jo……Soudruhu!
No co je?Soudruhu!
No co je?Soudruhu!
No jo, co je?Soudruhu!
No co je pořád?Soudruhu!
No…Soudruhu…
Ale prosím tě…Soudruhu…
Ale…ne blbníHihihi…
… píš to dále
VYHODNOCENÍ:
Turistika 0 bodu.
DOTAZNÍK:
Priznivci euroasie, co si tady honite curaka.
Proc radsi neprobirate uspechy socialismu ci soucasnou mizerii KSČ?
Jaky podnet vas rajcuje k nej vystrikum?
A) Ukrajina
B) Rusko
C) Putin ?
Soudruh vypada prisne jak Alois G., ale pise jako jeden z mala neideologicky.
Vzpominame: Poznej svou vlast – Kniha, 1956.
A neberte nam Fialovo zdrazovani !!:
tradiční destinace, Chorvatsko, Itálie, Španělsko, ale i Bulharsko a Albánie, ale i zde jsou podstatně vyšší ceny a omezená nabídka – drahota, drahota.
Ja bych vedel, co s cestovkou a medvidky.
T.O.
Jistě, drahý soudruhu, drahota všude, beznaděj a zmar. A asi proto vyrazil mrak Čechů do Středozemí užít si dovolenou u moře. Tedy něco, o čem se lidem za bolševického kralování mohlo jen zdát. To jsou paradoxy.
Komentáře jsou uzavřeny.