V souvislosti s eskalací rusko-ukrajinského konfliktu, spolu s tím, jak se do něj zapojuje stále více států, a s růstem ekonomických, sociálních i politických problémů v národním i mezinárodním měřítku roste frekvence projevů nacionalismu, falešně chápaného »národovectví«, zdůrazňování »národních zájmů« a dalších svou podstatou autarkních, mnohdy uměle vytvářených vnitropolitických i zahraničně politických konfliktů. Většinou skrytých, nicméně v řadě případů i militantních a otevřených konfliktních protispolečenských projevů skrývaných pod tzv. vlastenčením.
Projevuje se zatím většinou povykováním na platformě různých mítinků organizovaných či spoluorganizovaných tzv. vlasteneckými spolky provázanými společným skandováním »nic než národ«. Svými nebezpečnými konotacemi a reminiscencemi na nejtemnější místa moderních dějin však ukazují výrazné nebezpečí, proti kterému je nutno okamžitě tvrdě vystupovat.
Národní stát, nebo internacionalismus
Nacionalismus (národovectví) je myšlenková ideologická a politická koncepce zdůrazňující význam národa, tedy sounáležitosti skupiny lidí se společným původem, historií, jazykem, kulturou a teritoriem. Z tohoto vymezení pak vycházejí a jsou užívány pojmy národní a mezinárodní. Pod vlivem nacistického (národně socialistického) vypjatého nacionalismu se pojem nacionalismus postupně začíná používat v negativním slova smyslu pro ideologii šovinismu, tzn. přesvědčení o výlučnosti vlastního národa.
Nacionalismus je především kolektivní ideologií, v prvé řadě tedy prostupuje činností a myšlením celých společenských skupin. Pro jeho charakteristiku lze použít řadu různých kritérií, jimiž se od sebe liší především zdůrazňováním různých politických cílů a životních hodnot. Nacionalisté (ostatně jako všichni ostatní) pohlížejí na vývoj a rozvoj svého státu i své životní hodnoty, úkoly a cíle prismatem své ideologie. V krajních polohách upřednostňují zájmy svého národa před celkovým rozvojem širšího společenství států.
Nicméně nacionalismu se přiznávají i některé pozitivní projevy, oceňovány jsou soutěživost mezi národy, vedoucí zpravidla ke zvýšené kulturní a celkově civilizační úrovně, schopnost jedince se v krizových situacích aktivizovat a iniciovat. Tato pozitiva však jsou dočasná a po jejich vyvrcholení dochází k cyklicky opačnému »vystřízlivění z euforie«. Typickým příkladem jsou reakce občanů evropských států na vývoj východoevropského válečného konfliktu.
Mnohočetnost nacionalismu
Rozeznáváme několik »typů« nacionalismu. Jejich společným rysem je zvýrazňování národních prvků v politice a prosazování národních specifik a odlišností. Obecným rysem táhnoucím se celou historií lidstva je postupné, často neviditelné a plíživé (a o to nebezpečnější) narůstání národního šovinismu, pěstování pocitů výjimečnosti, nadřazenosti národa dokonce i s jeho právní kodifikací. Na příkladu 30. let minulého století i některých současných režimů a jejich politických struktur vidíme, že nebezpečí pravicového nacionalismu a falešného vlastenčení není zdaleka zažehnáno a že naopak znovu sílí. Řada našich politiků nebezpečí nacionalismu přehlíží a tváří se, jako by neexistovalo. Fragmentalizace Evropy spojená s rozpadem bipolárního světa je toho předobrazem, hrozícím návratem k systému národních států před první světovou válkou. Chceme od Evropské komise peníze, ale sami si budeme rozhodovat o jejich využití stejně jako o jejich právních konotacích a jejich ekonomickém využití.
Na významné konferenci k české Ústavě v listopadu 2016 v pražském Klementinu se důležitou součástí jejího jednání dokonce stala otázka zapracovat problematiku národa, národovectví a nacionalismu do Ústavy České republiky. Známý ústavní právník Aleš Gerloch přišel s návrhem vrátit do Ústavy pojem národ jako základní pojem státnosti. Ústava podle něj nezná český národ jako státotvorný prvek. To je nedostatek, protože Česká republika by nemohla existovat bez českého národa. To neznamená vyloučení občanského principu, ale sepjetí všech těchto principů. Jde o velmi kontroverzní, a dokonce nebezpečné tvrzení, vyvolávající otázku, kde začíná a kde končí suverenita státu a jeho jednotlivých v něm žijících národů, národností a etnických skupin. V souvislosti s aktuální s běženeckou vlnou z Ukrajiny, kdy lze předpokládat značný nárůst naší populace a její masivní rozšíření o cizorodý ukrajinský prvek, se nabízí otázka možného formování části populace jako lidí druhé kategorie tak, jak tomu je v militantních a nacizujících pobaltských státech.
Základní otázka
Naproti Gerlochovým názorům se předseda Ústavního soudu Pavel Rychetský vymezil tvrzením, že považuje národní prvek ve státotvornosti za prvek naprosto překonaný, ba dokonce i škodlivý. Zejména z pohledu již zmíněného chápání národa a jeho funkcí v pobaltských státech, ale také v maďarské a polské vnitropolitické situaci. Především v nich (nikoli však pouze v nich) vidíme velmi nebezpečné tendence pro celou Evropu. Co z toho vyplývá? Usilovat a posilovat internacionální model politického uspořádání v Evropě i v jejích jednotlivých členských státech, Současně odmítat a bránit rozvolňování a odstředivým tendencím při současném bránění vytváření hermeticky do sebe uzavřených národních států. Základní otázka tak skutečně zní: národní stát, nebo internacionalismus! Gordický uzel problému je v tom, že zdánlivě nepatrná změna, vnesení odkazu na národ do Ústavy, evidentně vyvolává diskuze směřující k samotné podstatě nejen naší státnosti, ale celé evropské civilizace. Je třeba si uvědomit, že celá naše (západní) civilizace se nejistě pohybuje na hranici zásadních změn světa, které se budou dotýkat na hraně existence každého z nás jak v konfrontaci s naší Ústavou, tak i fungováním státu. Francis Fukuyama i Samuel Hungtington se osudově mýlili. Škoda.
Nemá cenu diskutovat o tom, které probíhající procesy jsou důležitější, resp. aktuálnější, ani srovnávat je s pádem tzv. komunismu. Smiřme se s tím, že existují a že vyrovnání se s nimi nebude rozhodně lehký běh na krátkou trať. Připomeňme si, že opravdu stojíme na rozcestí, kdy se budou měnit (a již se mění) obsahy a definice toho, kým jsme, za koho se považujeme, kým chceme být. To jsou kardinální otázky s kardinálními důsledky pro povahu českého státu. Obecně a v nejširším pojetí jde o otázku identity nejen pro Českou republiku a její nejbližší okolí, ale univerzálně pro celý globalizovaný svět. Jde o přirozenou reakci na univerzalitu světa propojeného internetem, obchodem, globálními zájmy a konzumem, avšak bez pevného záchytného bodu umožňujícího homo sapiens smysluplně přežít.
To je doslova osudový úkol, na jehož plnění musí lidstvo ve svém vlastním zájmu soustředit maximální pozornost. Sázka na národ, či dokonce na nacionalismus je však v každém případě krátkozraká a potenciálně velmi riskantní. Svět se přímo před našima očima samovolně diverzifikuje, počíná rozkládat na hromadu subjektů, které hájí výhradně či primárně jen vlastní krátkodobý prospěch, byť zpravidla zahalený do vznešeného pojmu »národní zájem«. Jejich obhajoba je sice obecně a v abstrakci v zásadě v pořádku, pokud ovšem nepřekročí hranici svobody druhého, jeho zájmů a potřeb, oslabení možnosti je hájit.
Mononárodní stát?
V této souvislosti nezapomínejme, že český stát nikdy nebyl fakticky plně suverénní. Skoro vždy patřil do nějakého širšího státního útvaru, nebo alespoň spojeneckého mocenského uspořádání (habsburská monarchie, spolu se Slováky do Československa, s ním do versailleského systému apod.). Navíc Česká republika je nyní státem nikoli mnoho, nýbrž mononárodním. V tom mnozí spatřují relativní jistotu státoprávního uspořádání, snazší řízení státu, formulování a prosazování národních zájmů. Mnohonárodní stát sice naopak přináší rizika soužití různých národů, kultur, náboženství a potenciálních konfliktů, nicméně stát posiluje vnášením pozitivních vlivů posouvajících všechny zúčastněné k novým obzorům a zítřkům, zatímco národní stát z podstaty věci na určitém stupni svého rozvoje začíná objektivně stagnovat. Členství v Evropské unii a její obrana jsou tudíž důležité jak z hlediska politického, sociálního či ekonomického (strategického), tak i z kulturní a identifikační perspektivy. Český národ pro svůj rozvoj potřebuje multikulturní, nikoli uniformní a unifikované prostředí. Jedině multikulturalismus, nikoli ve smyslu nějaké »politiky multikulturalismu«, nýbrž ve významu objektivně existující pestrosti, nás může zachránit jako živé, tvůrčí a někam směřující společenství.
Český národ uzavřený v nacionalistických schématech minulosti s velkou pravděpodobností postupně zahyne. Nikoli kvůli muslimské invazi či náporu běženců z Východu, Asie nebo z Afriky, ale vlastního vnitřního vyhnití. Je nanejvýš potřebné si tato rizika připomínat každý den.
Ladislav ŠAFRÁNEK
39 komentáře
Nemuselo se to stát. Konflikt na Ukrajině zavinili USA, NATO, EU, za Českou republiku pak profašistická vláda Petra Fialy.
V imperialismu jsou imperialistické války zákonitostí. Americký režim “nutně potřebuje” rozšiřovat svou sféru vlivu a instalovat po světě další a další vazalské vlády.
Ja bych spis vsadil na ceskeho umelce Michala Davida a jeho nadpozemske vnimani naroda, statu, federace i celeho sveta.
Já vezu vám poselství třetí galaxie, věř,
osud váš, pokud vím, dneska hodně zlý je,
váš starý svět spoustu let nikdo neumyje,
dál rok co rok ten váš smog
vniká do vyšších sfér
aaaa a
já všech se ptám,
proč si jen sami kazíte svět,aaaa
zpátky s chutí bych
vzlét, vzlét, vzlét, vzlét, vzlét, vzlét.Znám hvězdu jasnou jak den.
To jsou jen fráze. On toho smogu vypěstuje hromadu. Měl by začít sám u sebe. Pří těch svých šou, koncertech s kouřem, silnými reflektory spotřebuje spoustu elektřiny. Ať se uskrovní a podobně ostatní, kteří mluví o klimatu a přitom zvyšují spotřebu elektřiny plnými hrstmi.
Zasviť mi ty slunce zlaté, na poslední z vlasti krok .
Ivan David: Nejsem zkažen přírodními vědami. V nich je nutné definovat pojmy a nenakládat s nimi lehkovážně jako v humanitních vědách.
Vlastenectví bych definoval jako pozitivní vztah k vlastnímu národu, jeho historii, kultuře a významu. Vlastenec ovšem respektuje i jiné národy a chce s nimi žít v míru a spolupráci.
Nacionalista vyvyšuje svůj národ a jeho zájmy nad jiné a nevyhýbá se konfliktu s jinými národy, nacista je chce vraždit. Například němečtí nacisté židy a Slovany, ukrajinští nacisté Rusy.
Šovinista je nekriticky přesvědčen o výjimečnosti svého národa.
Ja bych spis vsadil na ceskeho umelce Michala Davida a jeho nadpozemske vnimani naroda, statu, jejich federace i celeho sveta.
Já vezu vám poselství třetí galaxie, věř,
osud váš, pokud vím, dneska hodně zlý je,
váš starý svět spoustu let nikdo neumyje,
dál rok co rok ten váš smog
vniká do vyšších sfér
aaaa a
já všech se ptám,
proč si jen sami kazíte svět,aaaa
zpátky s chutí bych
vzlét, vzlét, vzlét, vzlét, vzlét, vzlét.Znám hvězdu jasnou jak den.
To jsou jen fráze. Už by měl konečně kazit svět ohromnou spotřebou elektřiny svým způsobem života a koncertováním s reflektory a kouřem.
. Ať se uskrovní a podobně ostatní, kteří mluví o klimatu a přitom zvyšují spotřebu elektřiny plnými hrstmi.
M.Dvořák
13/06/202209:25 –
To jsou jen fráze. Už by měl konečně přestat kazit svět ohromnou spotřebou elektřiny svým způsobem života a koncertováním s reflektory a kouřem.
. Ať se uskrovní a podobně ostatní, kteří mluví o klimatu a přitom zvyšují spotřebu elektřiny plnými hrstmi.
M. DVOŘÁK
díky 😉✌️
za Rezidenturu GRU a SVR Prazsky Hrad
M. Nejedly
ridici kolaborantů Zemana s kolektivem
Info pro rusofily.
Putin to nyní řekl jasně. Jeho invaze na Ukrajinu nikdy nebyla o expanzi NATO, ale vždy o expanzi Ruska.
Rusko porazilo Napoleona, porazilo Hitlera a porazí i expanzi NATO a jeho základen na východ Ukrajiny .
Znám Dvořáky-pesimisty i Dvořáky -optimisty. M.Dvořák je optimista. Ovlivněný dobou dávno minulou,populační hojnosti. Nebere v úvahu 30 milionů mrtvých občanů SSSR z genocidní války vedené fašistickým Německem.
Dnes je doba jiná. Dnešní Rusko se 140 miliony občanů na, které se od západu destiletí posunuje 900milionů eurounistů s fašistickou zkušeností.
Frondo,
ty tady do vseho nekvakej ty svy normalizacni reci.
Prodal bys nas Nemcourum jako ted Ukrajinu,
stejne jim Sudety patrily, vid!?!
Tak se hlavne nebranit, to se nam povedlo.
Osamoceny
Kokoti – nejmocnejsi organizace sveta.
Vsude maji svoje lidi.
Vidím, že tu mám jmenovkyni. Nevím, v čem všem se rozcházíme, nicméně do mého slovníku nepatří vulgarismy. Bylo by, vážená jmenovkyně, možné se nějak rozlišit?
To je omyl. Naopak se domnívám, že demokracie by měla umět se bránit. Jak v roce 1938, tak v roce 2014. Ukrajinský prezident Janukovyč se měl bránit a Putin místo vysedávání v Soči na olympiádě měl bratrskou Ukrajinu podpořit.
Nejvíc ovšem klesl Západ: v době Mnichova nás zradil, aby nemusel válčit, zatímco teď se otevřeně staví na stranu fašismu.
Frondo,
ty tady do vseho nekvakej ty svy normalizacni reci.
Prodal bys nas Nemcourum jako ted Ukrajinu,
stejne jim Sudety patrily, vid!?!
Tak se hlavne nebranit, to se nam povedlo.
Osamoceny
Ukrafasisti tezi z tel ukradenych ruskych deti drogu Adrenochrom. A sraci z tajnejch sluzeb jsou podplaceni.
Samozřejmě že internacionalismus. Je chyba tehdejších aparátčíků, že KSČM získala pověst nacionalistické strany. Ovšem, nutno uznat, byla to reakce na havlovské prosudeťácké projevy a činy. Na snahy o přepisování historie.
Ano, český stát neměl prakticky nikdy plnou suverenitu. To si mnoho lidí neuvědomuje.
Jistě je užitečné nějaké uskupení států a společná obrana je daleko efektivnější. Ovšem EU není ten případ a Severoatlantický pakt už vůbec ne. Jsou to v obou případech nereformovatelné imperialistické spolky a bude potřeba je zničit.
Evo, zase kousek vedle.
OBRODA (Klub za socialistickou přestavbu) byla opoziční iniciativa v Československu, která vyvíjela činnost v letech 1989–1990. Tvořili ji členové KSČ, vyloučení po porážce Pražského jara.
Pěkná sebranka, fuj.
Ríkejte lidem pravdu. V roce 1949 KG inicioval přijímání velkého množství nových členů za silnou stranu. Bylo heslo důvěřovat, ale prověřovat? Brzy zemřel, ale heslo umřelo s ním. Byla otevřena brána antikomunistům. První odhalený antikomunista byl Barák v roce 1962 ministr vnitra, za kriminalitu dostal 17. roků a byl vyloučen. Další předjezdec pražského Jara byl ječmínkový král generál Šejna o němž se říkalo, že takových antikomunistů jsou hejna. Jetelové semínko byl pakatel co stála rekonstrukce obranných plánů Waršavské smlouvy.
A první barevná revoluce pražské Jaro byla vyvolaná antikomunisty v KSČ pod heslem socializmus s lidskou tváří, jejich cílem bylo rozbít vztahy KSČ s SSSR. Provokace skončily podle mezinárodních smluv o kruhové obraně RVHP a tuto obranu zajišťovaly 20 roků.
Evo, zase kousek vedle.
OBRODA (Klub za socialistickou přestavbu) byla opoziční iniciativa v Československu, která vyvíjela činnost v letech 1989–1990. Tvořili ji členové KSČ, vyloučení po porážce Pražského jara.
Pohádky naší babičky Evy a dědečka Ládi. Vstali noví antikomunisti, kteří nejdříve Československo téměř rozbili?
Takto tedy Lucie po dlouhe dobe nesouhlasim!
Co je vam potom, skym pani zije??
Navic asi o obrode vi dost….
Vazene UV KSCM.
Vidim, ze se zde otirate o kralovnu UK.
Kdyz sleduji vase clenstvo, dovoluji si vam navrhnout nasledujici:
Prednasku Spolecnosti Pratel Zehu o vyhodach zpopelneni, zajisteni tohoto aktu a veskerych formalit.
Provedeme v kazdem krajskem meste za cenu menu á 170 Kc.
Plus 5000 CD kopii prednasky po 359 Kc i se smutecni hudbou.
AKCE soudruzský pohřeb se slevou 2500 Kč + smutecni venec “hvezda” zdarma.
za RITUAL, spol. s r.o.
Vilem Colek
Volby by vyhrálo ANO s náskokem před ODS. Lidovci a TOP 09 by skončili mimo sněmovnu
Priznivci, az to s Pepou Skalou rozjedeme, to bude KOMBO!
Pojdme mu rikat “Nas dedek Josef”.
#skjosef2023
Katerina
Priznivci, az to s Pepou Skalou rozjedeme, to bude KOMBO!
Pojdme mu rikat “Nas dedek Josef”.
#skjosef2023
Katerina
Kdysi měla soudružka učitelka problém jak pojmout české národní obrození v kontrastu s rakousko-uherskou socdem v předvečer Velké války. Na jednu stranu nám vtloukala do hlavy, že podstatné je třídní vědomí a národ jen cosi zanedbatelného, ne-li zavrženíhodného, na druhou stranu obrození nešlo tak úplně zavrhnout. Výsledkem bylo, že české národní obrození bylo sice v zásadě v pořádku, ale zneužité buržoazií. Zatímco rakouští socdem před Velkou válkou byli internacionalisté a bylo vlastně správné, že v zemi (míněno celé R-U) hodlali používat jen němčinu. Vidím, že tento názor je stále živý možná místo němčiny angličtina?).
Kasparova, tak tady nevim, kdo vyhral.
Ale v hokeji nam to s Rakouskem nevyslo.
Taky tady nejsme zadna Ucena spolecnost.
Spis nam spadnou zuby na klavesnici.
My nejlip vime, kdy bylo obrozeni.
Nemate doma nahodou nejake Ukrajince?
Co s tím mají Ukrajinci a hokej? Před Velkou válkou byli Ukrajinci poddanými cara, jak to souvisí s R-U socdem? A hokej si tehdy teprve začal razit místo mezi známými sporty.
Soudružka učitelka prostě jen měla jednu méně chápavou žákyni.
Za největší nepřátele Slovanů považuji Anglosasy. Naši antikomunisté nás nasměrovali do náruči vyhlazení od těchto prachatých banksterů.
Co jsem podle vás nepochopila? Můžete být nějak konkrétní (vždyť jsem méně chápavá, potřebuji všechno jaksi dovysvětlit).
Obavy Západu vycházejí z potenciálu panslavismu, přestože je obecně známo, že Slované jsou složeni z různorodých etnik.
Lídrem by mohlo být nyní Rusko, chcete-li Ruská federace.
Historicky slovanská uskupení existovala v rámci státních uspořádání, například Jugoslávie nebo Československo.
K jejich rozpadu přispělo obrození doutnajícího potenciálu kolaborantských, ultranacionalistických i fašistických hodnot.
Za základní heslo komunismu považuji Marxovo “Proletáři všech zemí, spojte se”.
Bohužel v KSČM pozoruji i nacionalistické prvky. Projevuje se to mj. v toleranci SPD a Okamury.
Milane, jeste ze nas nezminils.
neSlusni lide Brno
dikec
Vazene UV KSCM.
Vidim, ze se zde otirate o kralovnu UK.
Kdyz sleduji vase clenstvo, dovoluji si vam navrhnout nasledujici:
Prednasku Spolecnosti Pratel Zehu o vyhodach zpopelneni, zajisteni tohoto aktu a veskerych formalit.
Provedeme v kazdem krajskem meste za cenu menu á 170 Kc.
Plus 5000 CD kopii prednasky po 359 Kc i se smutecni hudbou.
AKCE soudruzský pohřeb se slevou 2500 Kč + smutecni venec “hvezda” zdarma.
za RITUAL, spol. s r.o.
Vilem Colek
Antikomunisté bez varování se v Česku spojili a zvítězili. Marxova nesmrtelnost spočívá ve vědeckém zdůvodnění ekonomických vztahů a práce. Co nechceš aby jiní činili Tobě , nečiň Ty jim. Vynech jiné strany. Nemám rád kapitalistické kádrováky.
Komentáře jsou uzavřeny.