První český popelářský ekologický elektrovůz v provozu

od redakce

V ČR první nákladní automobil pro svoz komunálního odpadu s pohonem výhradně na elektřinu z vezených baterií má Brno. Jde o Volvo FE Electric. Patří městské společnosti Spalovna a komunální odpady – SAKO Brno. Do brněnských ulic vyjede v nejbližších dnech. Na rozdíl od hlučných kuka-vozů s naftovým pohonem jsou nové elektrické vozy tiché.

»Po úspěšném jarním testování elektrického nákladní vozu jsme přistoupili k pořízení vozidla pro sběr komunálního odpadu. Je to první vlaštovka našeho budoucího bezemisního vozového parku,« oznámil Filip Leder, předseda představenstva firmy SAKO Brno.

»Zatímco typický popelářský vůz, jemuž se v hantýrce říká kukačka, najede měsíčně přes dva tisíce kilometrů, přičemž spálí přibližně 450 litrů nafty, tento vůz je plně bez emisí, bez zápachu nafty, nevypouští žádné oxidy dusíku ani emise CO2,« zdůraznil Petr Hladík, první náměstek brněnské primátorky. Dodal, že další deviza popelářského vozu na elektřinu je tichý provoz a malé provozní náklady. Pro popelářský vůz na naftu je energeticky náročné především neustálé rozjíždění a zastavování během vysypávání kontejnerů či popelnic a sběru odpadu. Zato elektrická kukačka se bude pohybovat v brněnských ulicích takřka neslyšně, bez výfukových plynů. »Z popelářského vozu na elektřinu uslyšíte jen brzdy, signál při zařazení zpátečky a zvuk vysypávání obsahu nádob,« konstatoval Hladík. První plně elektrický popelářský vůz v ČR bude svážet odpad v městských částech Židenice, Slatina a Černovice. Příští rok koupí SAKO další vozy na alternativní pohon.

První náměstek primátorky Petr Hladík a starý naftový i nový bateriový ekologický svozový vůz komunálního odpadu.

Energii pro nabíjení elektrických aut bude brát Brno z vlastních zdrojů jímáním sluneční energie přeměněné na proud k pohonu elektrovozů v majetku města. Využívat chce rostoucí sítě městské fotovoltaiky a provoz brněnské »spalovny«, přesněji Zařízení na energetické využití odpadu (ZEVO SAKO Brno) k přeměně spalovaného smetí na teplo k vytápění sídlišť a na elektrický proud. »Nyní vyrábí městská společnost SAKO Brno z odpadů 60 000 až 80 000 MWh elektrické energie ročně a po výstavbě dalšího spalovacího kotle se toto množství téměř zdvojnásobí. Městská fotovoltaika bude do pěti let generovat dalších nejméně 43 GWh energie ročně,« vysvětlil Hladík.

Město má v plánu budovat síť nabíjecích stojanů. Velké dobíjecí středisko bude také v areálu svozové firmy a poslouží i veřejnosti. »V areálu Divize Svoz a na střeše dokončované velkokapacitní dotřiďovací linky necháme rozmístit fotovoltaické panely pro nabíjení popelářských vozů. Aktuálně zadáváme tento projekt do přípravy,« prozradil Leder.

Z technického náhledu nový vůz má elektrický bezemisní motor o výkonu do 400 kW a trvalým výkonem do 225 kW (300 k). Kapacita čtyř akumulátorů je 265 kWh. Naplno se dobíjejí 11 hodin střídavým proudem (22 kW) nebo dvě hodiny stejnosměrným proudem (150 kW). V třeskutém mrazu mínus 10 stupňů Celsia a s maximálním využitím nástavby vůz ujede nejméně 70 kilometrů, v létě více.

(vž)

FOTO – Václav ŽALUD

Přečtěte si další články

1 komentář

PetJednaLenin 29/08/2022 - 23:59

To uz jste mrdky psali

Komentáře jsou uzavřeny.

Nasepravda.cz 2023. Všechna práva vyhrazena. Vydavatel: Futura, a.s.