O víkendu skončila 76. plavební sezóna

od redakce

O víkendu skončila na Brněnské přehradě letos už 76. plavební sezóna flotily ekologických parníků. Ty brázdí její hladinu od roku 1946 výhradně na elektrický pohon z vezených velkých dobíjecích baterií.

Už druhý rok po sobě trhá lodní doprava Dopravního podniku města Brna (DPMB) rekordy v počtu přepravených osob. V kurzu jsou linkové jízdy i plavby skupin na objednávku. Nejvíc cestujících převezlo sedm lodí dopravního podniku v červenci.

Téměř 290 000 přepravených osob za rok 2022 a více než 177 mimořádných plaveb na objednávku. I v letošním roce se lodní doprava po »brněnském moři« těší velké oblibě. »O více než čtyři tisícovky cestujících jsme překonali loňskou rekordní sezónu, převezli jsme nejvíc pasažérů od 80. let minulého stolení. Nejvytíženější měsíc byl červenec, kdy se svezlo přes 80 000 cestujících. Nahrávalo tomu dobré počasí, oblíbenost brněnského Prýglu, dobrá kvalita vody a hlavně našich služeb,« popsal generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Mezi nejoblíbenější zastávky na plavební dráze lodí patří tradičně hrad Veveří a Kozí horka. Naopak nejméně lidí nastupuje a vystupuje v přístavišti Skály a Mečkov. I když lodě v letošní sezóně naposledy vyplují v neděli 30. října, práce v loděnici zdaleka nekončí. »V příštím týdnu svezeme do přístaviště můstky a plovoucí zařízení. Následně na souš vytáhneme i lodě, které v zimním období čeká každoroční údržba. Ta se skládá např. z demontáže baterií, obnovy venkovních nátěrů a palubního vybavení,« vyjmenoval vedoucí lodní dopravy Martin Ecler.

Pro flotilu sedmi lodí DPMB je charakteristický elektrický pohon. Jezdí na baterie a v minulém století tvořily jedinou středoevropskou ekologickou flotilu provozovanou na sever od Alp. Sedm sad baterií pro jednotlivé lodě se skládá z 1116 bateriových článků. Každý jeden článek váží kolem 65 kg. V provozu vydrží sedm až osm let. »Jejich správná údržba má vliv na životnost, kapacitu a celkovou spolehlivost. V letošním roce jsme proto investovali do výměny systému zimního dobíjení, který pocházel z roku 1995, « vysvětlil Havránek.

V plavební sezóně, která trvá vždy od dubna do konce října, zajišťuje DPMB pravidelnou linkovou dopravu z Brna–Bystrce do Veverské Bítýšky. Plavební dráha v jednom směru je dlouhá necelých 10 km. Lodě ji ujedou za 70 minut.

(vž)

Přečtěte si další články

2 komentáře

jmm 01/11/2022 - 06:04

Elektrika na vodu- to je O.K….

fronda 31/10/2022 - 21:58

Za Ukrajinu nemá kdo uzavírat nějaké dohody. Legitimní vláda byla zničena bandou pučistů.

Komentáře jsou uzavřeny.

Nasepravda.cz 2023. Všechna práva vyhrazena. Vydavatel: Futura, a.s.